Innan jag lämnade Lysekil stannade jag till vid kyrkan för att därifrån gå upp till en utsiktspunkt och få lite vyer över mer än bara hav och klippor. Havet och klipporna ville vara med idag också men även lite annat hamnade i fokus. Det finns ett utsiktstorn här men det var avstängt för renovering. Jag såg ganska mycket i alla fall så det gjorde inte så mycket.



Endast besökare till kyrkan fick använda parkeringen och eftersom jag gärna följer regler tänkte jag att då får jag väl bli en kyrkobesökare. Jag skrattade till lite när jag öppnade den yttre porten och gick in. Det kändes som om den här frasen var direkt riktad till mig och min onda fot. Men ett särskrivet ”bevara” kanske egentligen har en helt annan betydelse än det jag tänkte på (skydda, värna, rädda). Jag googlade så klart ordet och kanske är andra synonymer, som behålla, spara, förvara inte helt rätt när det gäller foten. Jag googlade även de här orden och kom till ett bibelcitat där ”bevara” inte är särskrivet. En liten miss från den som målade dit orden alltså men kanske med flit för att på något sätt trycka på att här ska man be.

Jag gick in genom den porten också och visst var det en fin kyrka men lite för prålig för min smak. Jag känner inte att jag har varken rätt till eller lust att vandra omkring länge och titta på allt eftersom jag inte är medlem i kyrkan. Jag lät kameran vila, gick en liten bit in och vände sedan ut igen. Det kändes som om det räckte för att ha rätt att parkera på kyrkans parkering.
Det var drygt fyra timmar kvar tills jag fick checka in på Svaneholms herrgård utanför Säffle och resan dit skulle ta bara två och en halv timme. Jag var alltså tvungen att hitta något att fördriva lite tid med och när jag stannade till och kollade kartan såg jag att jag inte var långt ifrån Baldersnäs naturreservat. Jag svängde in dit för att strosa omkring lite en stund. Jag hade gjort några små stopp längs vägen och nu behövde jag bara sysselsätta mig en timme för att inte komma för tidigt till mitt hotell.
Baldersnäs naturreservat visade sig vara både välordnat och fint. Nästan genast såg jag något inristat i berget. Det var omöjligt att tyda allt och ännu svårare att förstå det jag kunde se. Då var det ju tur att det fanns en liten skylt som gav mig all information.


Så bra de orden stämmer med hur jag känner när jag kommer ut i naturen.
I vanliga fall hade jag inte tvekat utan gått till världens ände. Jag har hört att världens ände ligger i Trosa men tydligen finns den här också. Men efter allt jag gjorde i Lysekil ville jag inte överanstränga foten igen och i långsamt tempo strosade jag framåt längs stigarna en liten bit.

Morgonens låga temperatur och kalla blåst i Lysekil hade nu blivit till ett skönt promenadväder lite längre norrut.

Alla dessa vitsippsmattor som finns lite överallt här, och som inte är lika vanliga hemma, ger så mycket till naturupplevelsen.

Efter en liten stund valde jag att gå på en lite mindre stig precis vid vattnet.

Vilken tur att jag gjorde det för i klippan dök plötsligt den här spännande öppningen upp.

Med blixtens hjälp kunde jag se ända in i det kalla och inte så inbjudande utrymmet. Undrar om det används till något och varför. Funderingarna gick så klart till krig och skyddsrum men jag tror inte att det skulle duga till det.

Jag gick inte längre in än precis genom öppningen och höll mig sedan ute i solskenet och den betydligt vackrare naturen. Nästan direkt såg jag en fin liten bro ut till en pytteliten ö och jag tänkte att det där måste höra till ett privat område.

Men nej, det var fritt fram att gå ut och det var inte bara en utan två små broar. Det såg ut som om det fanns en perfekt viloplats där ute.

Här satte jag mig ner på bänken och njöt medan jag lät foten vila.

Jag vände och tog en stig en bit upp från vattnet. Där dök Baldersnäs herrgård upp.

Där fanns även ett vackert rosablommigt träd där många humlor surrande flög omkring och letade nektar. Framme vid bilen hittade jag årets första kabbeleka (eller kabbleka. Båda stavningarna är godkända).



Svaneholms herrgård är ett hotell men det finns gemensamma ytor och ett kök som gäster får använda. Där stoppade jag in mina kylvaror innan jag gick till mitt rum. Här sov jag väldigt gott i natt.

Jag tog det lugnt några timmar innan jag gick ut för att ta mig ner till Svaneholmssjön. I det röda huset till höger har jag mitt rum.

Inte så pjåkigt ställe.

Jag slog mig ner en stund i gungan vid björken. En fin stund.

Granne med herrgården ligger Svanskogs kyrka och nedanför den, precis vid sjön, hittade jag det här.



Jag var snart inne på mitt rum igen och kunde börja gå igenom mina bilder. Nästa gång jag tittade ut genom ett av mina fönster såg jag månen mot en skymningshimmel. Jag har inte med mig mitt teleobjektiv eller stativet på den här resan så det blev ingen närbild på månen.

Jag gick ut i korridoren och på en liten balkong kunde jag se ut över en vacker kvällshimmel.

Ännu en härlig dag var över och idag ska jag åka vidare mot Orsa. Sista stoppet innan jag kommer hem igen.














































































