Jag hade inte behövt oroa mig för väglaget för även om det finns mycket snö kvar hemma så var vägarna helt fria från både is, snö och slask. Men jag väntade till efter tio innan jag gav mig iväg för att den snö som föll i natt och i morse skulle hinna bli till vatten på de fortfarande varma vägbanorna. Ju närmare Sundsvall och kusten jag kom desto mindre snö låg det i markerna. Här, omkring hotell Mellanfjärden (några mil söder om Sundsvall), syns inga spår av snö alls. Det kändes bra att jag inte bestämde mig för att vänta med att byta till sommardäck för det finns absolut inget behov av dubbar. Det hade inte varit kul att åka omkring med vinterdäck längre söderut även om jag säkert skulle få förståelse vid en eventuell poliskontroll. Det var ju vinter när jag åkte och vem vet hur det är när jag ska hem igen om drygt en vecka.
Hotellet ligger på en mysig plats och även om det ser ganska skamfilat ut så är rummet rent och fräscht och sängen känns skön.Fönstret på andra våningen och längst till vänster är mitt och den placeringen ger mig också ett fönster på gaveln. Dörren i andra änden av huset går till en swishbutik. Det är precis som det låter, en butik där man handlar och swishar det belopp man ska betala. Bild inifrån butiken kommer lite senare. Den mörka dörren lite längre till höger går in till teatern och där har de tydligen uppträdanden och konserter med alla möjliga välkända personer. Jag tycker att de borde måla hela fasaden så att första intrycket blir lite bättre.

Jag har inte bara en utan två sängar men jag nöjer mig med att använda den ena. Det är inte tre fönster men ni har nog på egen hand räknat ut att det är en spegel till vänster.

Självklart är det trist att inte kunna gå på en lång upptäcktsfärd men jag strosade omkring lite i närheten av hotellet. Mysiga hus, vatten och en kul bro är en väldigt lockande kombination. Det är klart att jag gick över bron.

Då kom jag till en pir där jag kunde blicka ut över hotellet, längst till vänster och längst bak i bild, några fiskebåtar och en rad spännande hus precis vid och på pålar i vattnet. Jag har inte nämnt att det är havet som når in hit men det har ni säkert listat ut.

När jag bokade mitt rum här trodde jag att jag skulle få bo i något av de här husen eftersom det var många bilder på dem. Lite besviken blev jag när jag fick veta att mitt rum ligger där det gör men det är i alla fall inte ett väder som inbjuder till en kväll ute på en liten veranda framför ett eget litet hus. Nu känner jag mig nöjd och glad igen.

På en pir en bit bort lyfte en flock fåglar när jag närmade mig. Men den här kanadagåsen blev kvar och det var nog bra att hon inte lämnade sina ägg. Det var både ett stort avstånd och vatten mellan oss så hon kände sig nog trygg.

Den blivande fadern stod lite längre bort och spanade och kanske höll vakt. Fotat i motljus och med ett underligt ljus som följd.

Här ska jag få frukost i morgon och det är ju trevligt.

Mörka moln tornar upp sig men solen når ändå fram till restaurangens inglasade veranda.

Sist blir det en bild inifrån swishbutiken. Det var mest bara onyttigheter och godsaker och jag fick på något sätt med mig en chipspåse därifrån. Och ja, jag både skrev upp summan i den bok som låg på bänken och swishade vad påsen kostade.

Nu ser jag fram emot en skön kväll, kanske med lite smaskande på chips, och i morgon fortsätter resan.























