Igår eftermiddag såg det ut så här utanför mig och äntligen är isen på väg att försvinna från Storsjön. Nu kommer den att, beroende på vindar och deras riktning, förflytta sig fram och tillbaka ett tag innan den är helt borta. Kanske det allra bästa vårtecknet. Men faktiskt så är det meteorologisk sommar här nu så det blev i stället ett sommartecken.

Jag vaknade upp till en ljuvlig morgon och jag bestämde mig för en tidig utflykt till Andersön, ett naturreservat som många av er känner igen vid det här laget. De som bor här i närheten har så klart varit där men det har även några av mina fina bloggvänner varit när de hälsade på hos mig förra sommaren. Dessutom är det ett område jag återkommer till flera gånger varje snöfri period. Jag visar en karta för att ni ska förstå att jag kunde stanna nära sjön på båda sidorna och att det därför passade mig och min onda fot väldigt bra.

Två välkända motiv för de flesta av er är Sunne kyrkoruin och den fula figuren i nästa bild som ska föreställa ett sjöodjur.

Jag blir full i skratt varje gång jag ser den här snigeln med kattansikte och konstaterar att så här ser absolut inte Storsjöodjuret ut men den är ju ganska kul i all sin fulhet.

Helt spegelblankt vatten fick fotolusten att vakna rejält. Det är tur att jag har ett fotointresse eftersom det sporrar mig att ge mig ut trots att jag inte kan gå längre sträckor. Jag stannar bilen på lämplig plats och går, eller strosar, en liten bit och på så sätt skapar jag minnen även utan de promenader i snabb takt som jag älskar. Här har jag alldeles nyss svängt in till Andersön och gått ner på den västra sidan.

Långt borta såg jag ett svanpar och försökte få en skaplig bild. Inte så lätt.

Men jag hade en väldig tur och svanparet simmade långsamt närmare mig. Jag satte mig ner på en sten och väntade tills de var inom ett ok avstånd. Inte perfekt men i alla fall bättre. Plötsligt fick den ena svanen lite feeling och gav den andra en riktig svankram. Sååå fint.

När de tyckte att de hade kramats färdigt återgick de till att långsamt simma omkring, stoppa ner sitt huvud långt ner i vattnet ibland och bara vara nära varandra. Kanske kommer det småttingar så småningom och dem skulle jag vilja se. Kanske åker jag hit snart igen.


Helt lugnt vatten med diverse speglingar i tröttnar jag aldrig på. Det var länge sedan, långt innan isen la sig i höstas, som det var sådana förutsättningar här så den här morgonen satt jag kvar på min sten ett bra tag och bara njöt.

Men jag ville vidare och satte mig i bilen igen. Det var inte många meter jag körde innan jag stannade till igen och den här gången blev det den östra sidan av Andersön jag tittade till. Överallt är stränderna mycket bredare än vanligt eftersom vattenståndet är så lågt. Men det finns i alla fall tillräckligt mycket vatten för att få se de speglingar jag ville se.

Nästa etapp blev lite längre och jag stannade till där vägen gör en 90-gradig sväng österut. Jag gick till den västra stranden och såg bort mot Oviksfjällen. Snön smälter där borta också men än så länge är det nog inte läge för några fjällvandringar i lågskor.

Där borta går färjan mellan Isön och Norderön och efter att ha korsat Norderön kan man ta en annan färja till Håkansta och, för den som vill, fortsätta vidare till fjällen.

En liten sädesärla.

Jag åkte den sista etappen mot den parkering de flesta väljer att ställa sig på och där man ganska snart kommer till en väldigt lång strand och diverse grill- och sittplatser. Nu var jag på den östra sidan och härifrån började vi oftast vår promenad runt udden. Det får bli en annan gång. Den här morgonen letade jag naturupplevelser och motiv nära parkeringen. Jag kan inte motstå de här motiven.

Någons små fjädrar flyter iväg.

Jag tittade längre bort längs stranden och såg några fåglar som inte såg ut som de vanliga gräsänderna. De är också fina men det är kul att få se något annat. De var egentligen alldeles för långt bort för att fota med mitt vanliga 55mm- objektiv men när jag zoomade in med kameran såg jag ändå att det såg ut som någon slags skrake.

Jag ville inte störa dem så jag gick bara lite närmare. Men de hade så klart stenkoll på mig och gjorde sig beredda på flykt. Men jag fick några skapliga bilder, även om de är kraftigt beskurna, innan de två hanarna och honan bestämde sig för att flyga iväg och jag konstaterade att det var småskrakar jag såg. Kul att få se dem på land för jag tror att jag bara har sett dem simmandes och flygandes tidigare. Ärligt talat vet jag inte ens om jag har sett småskrake förr. Kanske har jag bara tagit för givet att det har varit storskrake men nu ska jag försöka ha bättre koll hädanefter.




Jag satte mig på en bänk ett tag, bara för att det var så skönt där, och kom på att kanske det kunde finnas någon stolpe att hitta alldeles i närheten. För de som inte vet vad det handlar om kan jag berätta att orienteringsklubbar i hela Sverige samarbetar med olika aktörer för att inspirera människor att hitta ut i naturen. Via deras app hittaut.nu kan man söka efter den ort man befinner sig i och få fram en karta där ett stort gäng kontroller, oftast numrerade stolpar med bokstäver som ska registreras, finns utsatta. Jag har letat efter dessa stolpar de senaste tre säsongerna och i lördags satte jakten igång här i Östersund med omnejd. Förra året hittade jag 300 stolpar här och en hel del under en roadtrip söderut och det är ett jättebra sätt att upptäcka nya områden på.
I år är det dock annorlunda och foten jag stukade riktigt rejält i januari är fortfarande inte i skick för några längre äventyr. Men när jag tog fram orienteringskartan i mobilen, och även fixade fram en gps-markering för att göra det väldigt lätt, upptäckte jag att jag satt bara ca 5 m från en stolpe och att en annan var placerad alldeles i närheten av parkeringen men mot andra sidan. Jag fick alltså med mig två registreringar och kanske är det så årets stolpjakt får bli. Men jag ger inte upp riktigt än. Innan helgen skrev jag ett meddelande till sjukgymnasten och medan jag satt på den här bänken ringde hon upp mig. Jag fick en tid i morgon för att se om något mer måste kollas upp eller åtgärdas. I början av juli vill jag vara fit for fight igen och det siktar jag på att vara.
Här har det nog varit någons sorts kamp. För inte kan väl en fågel frivilligt göra sig av med så många av sina fjädrar.


































































