Dagens etapp gick mellan Jokkmokk och Kiruna och förutom stopp för laddning av min systers Tesla blev det inte mer än en lite längre utflykt. Det känns bra att ha varit uppe på Dundret som är det enda jag egentligen känner till om Gällivare. Jag fick upp sången ”I Gällivare trakter” i hjärnan av någon anledning men eftersom den inte tillhör min sorts musik så vet jag inte varför. Dundret finns vid den röda markeringen och alldeles bredvid ligger Gällivare, som märkligt nog inte står utsatt på kartan.

Campingstugan i Jokkmokk var inte riktigt lika fin som den i Storuman men fullt funktionsduglig. Min syster (Gunnel) och hennes son (William) sov i ett sovrum medan jag valde att bo i bäddsoffan. Jag väljer helst ett alternativ där jag kan gå upp på morgonen utan att väcka de andra och jag har sovit gott i alla sängar under den här resan. Lite lustigt var det att Rocky, som så länge William är i närheten knappt bryr sig om mig, tydligen tyckte att jag dög som sovsällskap. Någon gång under de tidiga morgontimmarna hoppade han upp och la sig tillrätta vilket medförde att jag knappt fick plats. Jag låg lite snett med fötterna precis på gränsen till att hamna utanför. Nu undrar ni kanske varför jag inte knuffade undan honom men är man djurvän så är man och jag blev lite glad för att jag äntligen dög. Jag har fått gosa en del men han valde aldrig mig som myskompis. När jag hade hundar själv var jag inte riktigt lika snäll utan kunde buffa undan dem så att platsen räckte till. Men det är självklart precis som det ska vara att hans närmaste kommer först. Lite synd bara att hans matte kom i andra hand men nu när de är hemma och William bor på annat håll så återgår han nog till att ha min syster som favorit.

Jag fortsätter med djurtemat men här med en inte lika söt och inte lika levande gorilla. Han står i en rondell i Jockkmokk och varför han är gul och blå hade jag ingen aning om. Men jag blev nyfiken och hittade det här på Jokkmokk.se:
Det här kan du läsa på slöseriombudsmannens FB: ”Fick ett tips om ett slöseri med en orange gorilla i Jokkmokk… Det visade sig att gatukontoret tröttnat på hundägare som inte plockar upp sin skit. En anställd tillverkade gorillan för några tusenlappar av markisoleringsskivor och en tigersåg för att uppmärksamma frågan. Och det fick stort genomslag. Många kommuner lägger stora summor både på konst och kommunikation. Men fler borde nog lära av Jokkmokk. Hatten av!”
Gorillan var alltså orange från början men den har även haft andra färgkombinationer, t ex regnbågsfärger. Varför den har de här färgerna nu läste jag om på mynewsdesk.com:
I solidaritet med Ukraina har gatukontoret i Jokkmokk målat den med Ukrainska flaggans färger. Gorillan står i en rondell i Jokkmokk. Den utstrålar de egenskaper som det ukrainska folket verkar besitta.
Plötsligt gillar jag gorillan mycket mer.

Ännu fler djur och nu började de renar, som vi redan från första dagen hade spanat efter, dyka upp. Det kommer massor av renbilder i kommande inlägg så ni kommer att få mer än nog av de fina djuren. Den här renen gick så fint på sidan av vägen tills den fick för sig att visa sin makt och stoppa trafiken. När den tyckte att vi hade fått vänta tillräckligt länge, eller om den bara var snäll och stälde upp som motiv, fortsatte den på sidan av vägen. Tydligen är renarna mitt i den period då de fäller pälsen så de flesta ser lite ruffiga ut.




Den här dagen passerade vi Gällivare och det jag visste om Gällivare var att Dundret ligger precis utanför. I stället för att jag ska skriva ner en massa fakta lägger jag in en bild på text som förklarar. Men jag konstaterar att trots fjällnatur räknas Dundret inte som ett fjäll utan som urberg.

Jag hade tittat på Dundret i förväg och sett att en bilväg kunde ta oss nästan ända till toppen. Det kändes skönt att den här dagen slippa anstränga kroppen med en ny bergsbestigning och det blev ett bra val. Vädret hade återgått till det gråväder vi hade första dagen men det regnade inte så vi fick en skön promenad.

Vi utgick från parkeringen och följde den led som syns i bakgrunden.

Sikten var inte den allra bästa men vi såg ändå en hel del.



Om ni läste texten om Dundret så minns ni kanske att man kan se både Sarekfjällen och Kebnekaise härifrån. Kanske är det några av de fjällen som svagt skymtar långt där borta.


Vi lämnade den fina grusgången och vände tillbaka på en lite mer fjällliknande led. I dalen skymtar Gällivare.

Jag zoomade in både parkeringen och toppen på skidanläggningens lift.




Solen trängde sig fram mellan molnen emellanåt och den var så välkommen.

Sista biten gick vi på vägen och då fick vi syn på en liten pippi. Både min och Williams kameror gick varma men eftersom han har en bättre kamera och dessutom är en bättre och kunnigare fotograf lånar jag alla pippibilder av honom. Vi har full tillgång till varandras bilder så det är helt ok. William lyckades via en app ta reda på att det här är en ljungpipare och för mig är det en ny bekantskap.





Vi kom överens om att vi inte behövde så mycket mer aktivitet och att det var fullt tillräckligt att gå en runda vid Camp Ripan i Kiruna, där vi skulle bo. Vi vandrade iväg en bit längs Midnattssolstigen och sedan var det skönt att kunna ta det lugnt ett tag i vår stuga.


Vi blev lite fundersamma när vi såg skylten men kunde inte komma till någon annan slutsats än att den antingen var ett skämt eller var felplacerad. Från andra hållet fanns inte någon motsvarande skylt.

I bakgrunden syns ett av de slaggberg som byggs upp pga gruvdriften.

Kanske är det här ett gammalt gruvhål eller så har det inget alls med gruvan att göra. Det var i alla fall ett stängsel runt området.

Vid en kallkälla testade William vattenkvalitén och den var fin.

Det fanns en annan liknande källa lite längre fram och där såg set ut som om Rocky skulle följa sin idols betéende men han vågade sig inte riktigt fram.

Det här var en väldigt fin liten stuga med hög standard och det var även det enda boende där frukost ingick. Förutom min vanliga vaniljsoygurt (som glädjande nog brukar finnas på frukostbufféer) och müsli var det väldigt skralt med veganska alternativ. Men de andra hittade mycket som var gott. Det gör mig inget. Jag vill i alla fall helst hålla mig till min vanliga frukost.

Ännu en fin dag var till ända och nu såg vi fram emot Abisko och att passera gränsen till Norge dagen därpå.
































































