Det var vad sjukgymnasten sa till mig igår. Jag har känt mer smärta i och omkring hälsenan och en bit upp mot vaden sista dagarna och har därför minskat ner längden på promenaderna. Enligt sjukgymnasten krävs det mer än så. En positiv nyhet fick jag i alla fall. Stukningen är läkt. Sedan hur länge vet jag inte och inte heller förstår jag riktigt varför inte skadan på hälsenan ingår i stukningen. Men hennes råd till mig var att avstå promenader och minska på den rörelseträning jag fått. Hon skrev t o m ner instruktionerna på en lapp så att jag skulle förstå. Allt som belastar så att det gör ont ska minskas rejält. Men jag ska inte sluta belasta här hemma eller när jag gör småärenden.
Det hon sa till mig var mer långtgående än det hon skrev så nu är det återigen vila och förlust av styrka och kondition som gäller. En annan följdverkan, som jag märkte under den förra, ganska långa inaktiva perioden, blir att kläderna krymper. De har precis börjat passa lite bättre igen så vad som än bor i garderoben verkar ambtionen vara att växla mellan att krympa och förstora det som hänger där. Men skämt åsido så är det en bagatell och något som fixar sig själv när även hälsenan är som den ska vara. Det är tydligen inte ovanligt att just hälsenor kan ta lång tid på sig innan de är återhämtade. Jag sa till sjukgymnasten att jag ska vara duktig den här och nästa vecka men jag kan inte låta bli att ge mig ut på diverse naturupplevelser när vi åker till Nordkap i början av juli. Sedan får jag kanske börja om och vara duktig igen. Det är upp till dig fick jag till svar och jag tog återigen till mig av orden ”du förstör ingenting utan förlänger kanske bara processen”. Då får det bli så.
Efter besöket hos sjukgymnasten åkte jag och köpte färskpotatis. Sedan gjorde jag iordning en av mina absoluta favoritmackor den här tiden på året. Mums, vad gott det var.


På kvällen var det dags för den fältvandring med naturskyddsföreningen och LRF som jag hade anmält mig till. Nu undrar ni kanske vad jag höll på med, jag som skulle pausa promenerandet. Men jag visste att den här vandringen innebar ett stilla strosande genom några få områden där vi skulle lära oss om vad som finns, vad som borde finnas och vad som inte borde finnas där men som ändå gör det. Vi guidades av en väldigt kunnig kvinna, som även var med på fjärilsutflykten några dagar innan. Hon hade otroligt mycket spännande och intressant att delge oss och återigen önskade jag att min hjärna kunde ta ta till sig och minnas allt. Vi fick varsin folder med bild och namn på majoriteten av det som växer på ängs- och hagmark i Jämtland och jag tänkte att den foldern skulle vara till hjälp för att minnas senare.
Här håller vi till bara några hundra meter ovanför mitt paradis i Optand, den stuga som har varit min fasta punkt sedan jag föddes och till för nio år sedan. Märkligt att vara där och inte ta några steg till för att titta ner dit.

Det som många säger hundkex om kan mycket väl vara just det men många tror nog att även den här växten är just hundkex. Men det här är kummin och det kändes tydligt på doften. Jag har fömodligen gått förbi här många gånger och tänkt att det är hundkex. Man lär så länge man lever. Oskarp bild eftersom jag bara lite snabbt lyfte kameran innan vi gick vidare.

Nästa gång vi stannade till vände jag mig om och fotade ner mot sjön. Där i glipan går vägen ner till det som var vårt hem de sista fem åren. Sedan vände jag kameran lite åt nordost och där borta skymtar Frösön, där jag bor nu.


Förra året, i april när jag var i Optand för att spana efter storspovar, gick jag förbi ”vår stuga” och smygfotade trots att jag såg en av mina köpare där nere.

När vi bodde i Optand gick jag ofta med hundarna en runda upp till Ope flygfält och promenerade runt fältet. Nu tog vi bilarna och for hit för att besöka en av väldigt få platser där Jämtlands lanskapsblomma, orkidén brunkulla växer. Innanför det låga staketet växer en hel del spännande växter och det mest sevärda och unika är just brunkullan.

Gissa om vi gick försiktigt och tittade noga var vi satte ner fötterna. Jag känner till ett annat område där brunkullan växer och där är spångar utlagda och de sällsynta brunkullorna markerade med små träpinnar.

Jag har sett vita midsommarblomster förr, t ex i Lofsdalen där de växte i mängder, men här i inlandet är de inte lika vanliga. Här var flera olika orkidéer på väg att slå ut men jag nöjde mig med att, förutom utslagna brunkullor, fota ett tvåblad.





Jag önskar verkligen att jag kunde återberätta vad vår guide sa om hur brunkullor förökar sig och varför de inte går att flytta till mark där inte brunkullor redan växer. Jag minns fragment och hoppas att jag har rätt i att fröerna landar väldigt nära moderplantan och att de bildar något som liknar en tråd, som söker sig ner i marken. Om det finns rätt sorts svamp där nere (ingen vet vad för slags svamp eftersom den inte bildar de fruktkroppar vi ser som svampar) kan frötråden fästa i svampen och få näring därifrån. Det kan ta fyra år innan ett frö gror och först då kan det ge något tillbaka till svampen (oklart vad, någon slags energi kanske). Men det är absolut inte alla frön som någonsin gror och då har svampen hjäpt till helt i onödan. Om alla förutsättningar stämmer kan det bli en ny blomma. Jag hittade inte denna information via google men där läste jag i stället att den nya blomman blir en genetisk kopia av sin moderplanta och att brunkullan förmodligen är infertil. Inte underligt att den är sällsynt och starkt utrotningshotad. Ta inte den här informationen som en sanning men den är i alla fall nästan sann, minnesfragment från en inte perfekt fungerande hjärna.
Vi tog bilarna och åkte vidare till annan slåttermark där vi återigen fick lära oss mycket spännande. Bl a har jag fått en väldig respekt för hur mycket koblajor betyder för alla de insekter och maskar som har nytta av dem. Här satte vi oss granne med kor och kalvar och tog fram vårt fika. Vi skulle ha slutat den här fältvandringen 20.30 men klockan hann bli 21.30 innan vi kände oss klara.

Innan vi avslutade och åkte åt olika håll fick vi varsin fin plansch, exakt samma bild som i de foldrar vi redan hade fått, och det vackra jämtländska landskapet har nu fått en plats på väggen i min hall. Där kan jag gå och se namnen på de flesta växter jag brukar se. Bra om jag glömmer.

Nu har jag varit med på två utflykter med naturskyddsföreningen och med olika gäng båda gångerna. Vad jag slogs av var hur välkomnande och inkluderande alla var. Jag kände mig aldrig utanför utan blev en i gänget direkt båda gångerna. Den här gången träffade jag även några bekantingar sedan förr och det var extra kul. Men nu vet jag inte när jag hänger med igen. Jag såg i programmet att det planeras en fjällvandring på ca 12 km i höst men hur lockande det än låter får jag nog avvakta och hoppas att foten mår bra då. Innan dess ska jag fundera lite på den förfrågan jag fick från en kvinna i går. Hon tyckte att jag skulle gå med i Storsjöbygdens fotoklubb men jag tvekar lite. Jag vill inte känna krav på att vara mer proffsig i mitt fotande men hon påstod att det inte är så hög nivå. Kanske kollar jag in dem lite på nätet och sedan får vi se.


























































