Det skulle bli en fantastiskt fin påskafton med strålande sol och blå himmel och jag väntade med promenaden till eftermiddagen bara för att få sol på mig då. Men så här såg det ut. Dimmoln som vägrade lätta. Nåja, det blev en skön runda ändå. Första promenaden på väldigt länge utan dubbskor och det var ett bra val. I stället för att leta efter snö och is att gå på kryssade jag nu fram på den barmark som fanns och när det inte fungerade var isen så lös och slaskig att det aldrig var någon risk att halka omkull.

En ensam och ganska tilltufsad gråsparvshona hoppade omkring bland stenblocken vid stranden. Hon verkade inte bry sig ett dugg om mig men jag kunde ändå inte komma nära eftersom det var så brant just där. Jag tänkte för mig själv att hon nog inte klarar sig så länge till. Livet kan vara grymt och småfåglar är väldigt utsatta. Många klarar inte vintern. Jag minns inga siffror men jag har för länge sedan hört en hisnande uppgift om hur många talgoxar som dör varje vinter.
Nu var jag så klart tvungen att googla fram den här uppgiften från 2012:
Enligt ornitologen Ola Bondesson dör över 50 procent av småfåglarna under sitt första levnadsår och många av dem dör just i februari. – Det är inte kylan i sig som är problemet, utan det är att få tag på föda, så att de kan hålla kroppsvärmen under hela natten./ SVT nyheter 30 okt. 2012
Nu är det ju snart april och den lilla gråsparven lever fortfarande. Kanske är det ålder eller sjukdom som gör henne så trött och tilltufsad. Jag önskar att hon slapp vara ensam och för en väldigt kort stund kom tanken att jag skulle lyfta upp henne och ta med henne hem. Ingen ska behöva dö ensam. Men nästan genast kom jag till sans och blev mer saklig. Det är bara att konstatera att livet är grymt och så här är det för småfåglar. Inget jag kan påverka. Jag får inte ens mata dem enligt bostadrättsföreningens regler.


Nu har jag varit vegan i ca sex år. Jag började med den kosten på sjukhuset efter transplantationen. Ett bra tillfälle tyckte jag eftersom jag på Sahlgrenska kunde välja vilken kost jag ville bli serverad. Men jag kallade mig inte för vegan förrän jag hade tömt kyl, frys och skafferi på allt animaliskt hemma och det tog ett tag. Jag köpte dock inga fler animaliska produkter. Innan dess gillade jag inte kikärtor. Eller jag trodde inte att jag gjorde det. Jag tyckte inte ens om hummus, som jag verkligen gärna vill äta nu. Numera är kikärtor en av mina favoriter i grytor och att göra en kikärtsgryta är jättebra när man behöver använda livsmedel som har legat ett tag i väntan på att tillagas. Man tager vad man haver, som är ett känt citat, och det blir oftast gott. Curry ska det självklart vara i mina kikärtsgrytor och sedan blir det kryddning efter vad jag känner för just då. Den här gången blev jag sugen på det här när jag funderade på vad jag skulle göra av de morötter jag hade. Förutom den här grytan, som blev väldigt god, kunde jag sedan använda både kikärtsspad och morötter till…

…en morotskaka. Det var en stor burk kikärtor med mycket spad så det blev även mandelkakor, bakade med mandelmjöl. Lite aquafaba, som är ett namn på spadet, blev det över och kanske gör jag några pannkakor i morgon. Det är ju gott även om det kanske räknas mest som barnmat. Så långt blev det tre flugor i en smäll och kanske fyra om det nu blir pannkakor. Det tror jag att det blir.


Ingen påskmat för mig alltså, i alla fall ingen traditionell. Curry är ju gult så kanske kikärtsgryta får bli min påsktradition. I ärlighetens namn saknar jag inte något som brukar finnas på påskbordet. Jag har upptäckt så mycket annat gott. Kanske morotskaka också ska bli en tradition hos mig i stället för påsktårta. Lagom söt, saftig och smaskig.



























