Kanske är det vårfloden som har kommit igång men jag tycker att det ser mer ut som nybildade bäckar så därför kallar jag dem vårbäckar. Smälter gör i alla fall snön nu och jag var glad för att jag hade kängor som står emot vatten bra.




På vissa platser försvann inte isen helt och hållet utan olika mönster och formationer skapades där vattnet rann fram under.

Rådjuren visar sig ofta och i flockar nu men ibland stöter jag på någon ensam get eller bock och en villaträdgård kan ofta erbjuda något gott. Kanske har fåglarna fått mat här. Jag blev noga iakttagen men efter en stund var det något i snön som var mer lockande.


Och så var det ju det här med den ruttna snön. Det har varit hård skare som ofta har hållt för mig att gå på men med alla plusgrader och solens värmande strålar har det nu blivit vanskligt att gå på sidan om de hårda spår som finns. Jag har inte använt dubbskorna på ett tag men här skulle jag ha behövt dem. Det gick ganska bra när jag envisades med att ge mig ut på lägdorna men när jag hade kommit en bra bit, och naturligtvis där jag var ganska ensam, gick jag lite på sidan om det hårda spåret och rätt som det var sjönk min ena fot ner djupt i snön. Hela underbenet, knät och en bit upp mot låret hamnade nedanför snökanten. Det var helt omöjligt att dra upp foten och jag konstaterade att där skulle jag bli kvar tills snön hade smält.
Efter några misslyckade försök, där foten sögs fast rejält långt ner i det hål jag hade åstadkommit, tog jag en paus och faktiskt så kunde jag inte låta bli att le åt min dråpliga situation. Jag kom att tänka på rumpnissarna och på hur Ronja Rövardotters fot hamnade nere hos dem när hon råkade ut för samma sak. Sedan kom mitt lösningsfokus fram. Det var helt klart alldeles för svårt att dra loss foten sittandes på den nivå jag befann mig på. Därför testade jag att sätta ner båda händerna framför mig och ta stöd för att kunna sätta ner den andra foten och chansa på att den inte skulle sjunka ner lika långt. Då hade det blivit lite kämpigt. Som tur var sjönk den bara ner hälften så långt och när jag la tyngden där, och hamnade på en annan nivå i förhållande till min försvunna fot, fick jag tillräckligt mycket styrka för att lite i taget dra upp benet. Gissa om jag var försiktig när jag bit för bit testade hur snön bar mig när jag tog mig till en hård stig igen. Jag rensade mina skor från den snö som hamnat i dem och kom snart ut till en asfalterad gångväg där det var barmark.
Den här bilden tog jag när jag hade kommit loss och bara för att illustrera mitt dilemma. Här är det inte alls ett lika djupt hål som det jag satt fast i.

Resten av min promenad höll jag mig på snöfri mark och det var en skön känsla att slippa halka eller vara rädd för att snön inte skulle hålla min vikt. Glad över att inte ha gjort illa foten gick jag vidare och ännu gladare blev jag när jag hörde en domherre och såg att han satt ganska nära. Det är ett väldigt fågelkvittrande ute nu och alla låter vårglada. Utom just domherren som har ett sorgset entonigt läte. En ton som i moll sjunker lite på slutet. Men fin är han och han tycker säkert att han sjunger vackert för de honor som kanske finns i närheten.


Jag är inte särskilt fågelkunnig men några fåglar känner jag igen och vet hur de låter. Idag kunde jag urskilja bofink, talgoxe, talltita, ringduva och domherre. Ringduvan sjunger förresten inte heller särskilt glatt och inte särskilt fint heller. Men det kan ju inte den rå för. Jag hade solsken och några plusgrader när jag var ute men det mulnade snabbt på och regnet tog över. Det gäller att ha koll på prognoserna.

































