Vildmarksvägen dag 4

Innan jag gav mig iväg till den här dagens olika mål fick jag en rejäl mysstund med de jättefina hundarna som avslutade förra inlägget. Ligger de bundna precis bredvid min bil och dessutom ser förväntansfulla ut så kan jag bara inte motstå dem. Deras husse skakade precis ett lakan i fönstret och det var nog bra att jag kunde fråga innan jag gick fram till hans hundar. En bra start på dagen.

Solen var helt försvunnen och molnen gömde det mesta av fjällen men vattenfall kan man titta på i alla fall. Fjället, som också var i närheten, fick alltså vänta. Fiskonfallet har jag inte sett förut så jag visste inte vad som väntade.

Stigen gick en bit ifrån fallet och sikten skymdes av träd, helt eller delvis. Då kom min envisa och kanske lite dumdristiga sida fram och jag tog mig ner för den branta och hala terrängen mot forsen. Både när jag gick ner och på tillbakavägen var jag tvungen att hitta tillräckligt starka grenar att hålla mig i för att inte halka eller ramla. Men ska man titta på ett fall så vill man ju se det. Det gick bevisligen bra.

De låga molnen såg ut som dimmoln som brukar lätta när solen påverkar dem. Men när jag närmade mig Satsfjället såg det fortfarande ut så här. Inte så lovande om man vill se långt ut över fjällvärlden.

Tsiegle berättar om de samer som levt och verkat i området. Glaset i konstverket har formen av en samisk kåta med dörröppningen mot syd-sydöst. Tittar man genom ingången så möts man av de personer som levt här. Konstverket har byggts upp med hjälp av hållfasta stenar och glas som fästs samman med hjälp av fogmassa. Tomas Colbengtson,ville göra ett konstverk som både var en traditionell rösad vägvisare och visade upp de folk som vandrat längs lederna i en annan tid.

Närbilden tog jag innan jag började min vandring men hela skulpturen hamnade på bild när jag kom tillbaka. Som ni ser har jag nu spoilat att vädret förändrades.

Jag tänkte inte gå särskilt långt utan bara följa leden så länge det kändes bra. Välpreppad med alvedon började jag den, till en början, lätta vandringen.

Efter bara några hundra meter pekade en skylt ut en stig till en utsikt om 1,5 km. Det tyckte jag verkade vara en lagom lång väg. Det började som en trevlig och lättgången stig.

Jag var hungrig redan när jag lämnade bilen och ganska snart kom jag till en bra plats att äta min lunch på.

När jag fortsatte lutade det kraftigare uppåt och så var det under större delen av den fortsatta vandringen. Leden varierade mellan att vara stenig, full av rötter eller med stora nivåskillnader mellan stegen. När jag någon kort stund kom till en slät del kändes det väldigt vilsamt för hela rörelseapparaten. Men jag såg att molnen började lätta lite och jag visste att utsikten längre upp skulle vara enastående och värd ansträngningen att ta mig dit.

Så rätt jag hade 😀

Mobilen ger en lite annan kvalitet på bilder men jag kände att jag ville vara med på åtminstone en bild från den här trippen. Här uppe, med vad som ibland kändes som stormvindar, kände jag verkligen att jag saknade min superkorta frisyr. Det är sju månader sedan jag klippte mig och nu är det en väldigt tråkig längd. Jag hade jackans luva uppdragen över huvudet pga vindarna men tog av den för bildens skull.

Långt där nere, nästan exakt i mitten av bilden, bodde jag natten som var.

Jag hade en bit kvar till toppen och nu var jag rejält sliten på alla möjliga vis. Men att gå här uppe, helt ensam med alla dessa vyer, gav mig lite extra energi. Jag hade redan vid tre tillfällen trott att nästa krön var toppen. Men efter varje liten kulle kom det ett nytt krön och mer brant uppförsbacke. Här var jag glad att min svindel inte är på så hög nivå som för en del andra. Jag vågade inte gå för nära kanten och att dessutom känna att de starka vindarna kunde påverka balansen gjorde mig lite extra försiktig. Kullen ni ser där framme är den utsikt som utlovades efter 1,5 km. Men där svek mig min envishet. Den ser mindre ut här än den var när jag kom fram och jag kände att jag orkade inte med den sista ansträngningen. Jag skyllde på värk, trötthet, dålig kondition och la till svindelkänslor och starka vindar. Nu efteråt kan jag ångra att jag gav upp men jag vet att jag inte hade fått se något mer spektakulärt där uppe. På andra sidan låg dimma och moln fortfarande tjocka över fjällen och jag kände mig extremt nöjd med vad jag fick se ändå. Alla som vandrat i fjällen kan intyga att 1,5 km här inte är som att gå 1.5 km i ett plattare landskap. Det tog mig nästan två timmar att komma hit upp.

Långt där nere syns parkeringen och nu skulle jag ta mig ner till den. Alla mina muskelgrupper i benen har fått jobba hårt under den här resan och de ska ha en stor eloge för att de har klarat den uppgiften.

Äntligen nere vid starten igen. En helt underbar upplevelse som jag inte ångrar det allra minsta att jag gav mig själv. Jag trivs som bäst när jag får stå på en höjd och se ut över världen. Men det här var min sista fjällvandring den här resan och kanske på lång tid framöver. Här syntes toppen och det var bara den allra sista kullen jag inte klarade. Lite irriterande nu i efterskott men när jag stod där och såg upp mot den branta stigen var det ett helt självklart val.

Jag fortsatte mot Trappstegsforsen och ni förstår nog varför den heter så. På parkeringen stod redan fyra stora husbilar och flera stativ med imponerande kamerautrustningar var uppställda med kameraägarna fullt fokuserade på forsen. Jag kände mig som lite udda när jag ställde min lilla bil bredvid de stora ekipagen och gick fram till forsen med min i sammanhanget enkla kamera. Men jag blev glatt bemött och vi pratade om tidigare besök här, hur det kan se ut ibland och om våra resrutter. Trevliga semesterfirare som mår bra är ofta välkomnande och delar gärna med sig av sina erfarenheter. Jag blev ändå glad när en annan bilist dök upp och tog fram sin mobil för att fota forsen.

Forsen fortsätter på andra sidan bron.

Jag trodde att jag hade sett allt jag skulle vid det här laget och ställde in GPS:en mot Saiva camping, där jag hade en stuga bokad. Men lite senare stannade jag till vid Litsjöforsen för att titta på ännu mer strömmande och forsande vatten. När man åker i de här trakterna är en vanlig sjö, som Storsjön, ganska intetsägande. Lite dramatik i landskapet och hur vattnet får olika skepnader och former gör stor skillnad. Jag har åkt förbi många små sjöar där varken berg, fjäll eller rörelser i vattnet ger något extra. Jag har nog blivit lite kräsen under den här resan för jag har inte känt någon dragning till att stanna då.

Min campingstuga blev en glad överraskning. Allt känns fräscht och välvårdat och det finns t o m en bekväm soffa. Jag tänker tillbaka på den campingstuga jag och Kasper (min senaste hund, info för de som inte vet) hyrde när jag väntade på min lever. Jag var i trängande behov av utsikt över vatten och vi bodde tre nätter i en stuga på Vadstena camping. Vatten och vackra solnedgångar fick vi men den väldigt slitna och ganska tråkiga stugan kostade 250 kr mer per natt än den här.

Nu återstår bara hemresan. Jag har inga planerade stopp längs vägen och vädret verkar bli ett bilåkarväder. 23 mil hem och det ska bli skönt att komma hem och bara ta det lugnt ett tag. Det har varit en underbar resa med massor av fantastiska upplevelser och jag är sååå glad att jag inte lät mitt ben hindra mig. Jag skulle gärna göra om den och kanske upptäcka fler fina platser.

En kommentar

• Det har varit en väldigt lyckad liten resa med allt det som jag älskar i naturen 😀 Jag ska helst vara uppe på en fjälltopp och se ut över vyerna. Då mår jag som bäst. Strax efter är att se olika levande vattendrag. Många fiskare gillar att besöka de olika strömmande vattendragen.

Gilla

1. Jag förstår dig mycket väl. Att vandra i fjällen fjällen går inte att jämföra med vardagliga promenader.
    Din resa lockar mig att göra något liknande. Inte i år… men om jag kan något år framöver, så skulle det vara roligt.

• Nej, det är fantastisk och härligt men väldigt jobbigt och ofta i otillgänglig natur. Men fördelarna väger helt klart över 😀
      Det är ju inte första gången du gör en resa till fjällvärlden så du kommer säkert att gilla Vildmarksvägen när du tar dig dit. Du kanske får med dig systrar eller döttrar och jag är säker på att ni alla skulle bli nöjda med den resan. Det finns mycket mer att se än det jag såg.

Gilla

2. Tänk att vi kan sitta här hemma och njuta av alla dina vedermödor.
    Jag har inga superlativ kvar som kan förklara vad jag känner inför alla dessa storslagna vyer.
    De berör på djupet.
    Livet…

Tusen tack Ingrid!

Gilla

• Haha, ja det är säkert bekvämt och bra 😀 Men det är inte i närheten av samma upplevelse som man får på plats. Och så är det med de flesta naturupplevelserna. Det vet du efter alla utflykter ni har gjort. För mig är det stor lycka att stå högt upp och se ut över världen. Då mår jag bra 😀
      Tack själv för att du hänger med och kommenterar 😀

3. Även om du inte kom högst upp så var det klokt av dit att avbryta där. Vyerna var ju fantastiska även från din plats. Fantastiska forsar och fall så jag kan verkligen förstå att du är nöjd med att resan blev av!

Kram och god kväll!

Gilla

• Tack Znogge för att du stärker mig i att mitt beslut var rätt. Just då kändes det som om jag inte hade något val eftersom jag var så slut i hela kroppen. Men efteråt kommer tanken om att jag borde ha klarat den sista biten. Men vyerna var säkert minst lika bra från där jag var 😀 Det var väldigt nära att jag tog beslutet att inte resa men nu är jag väldigt glad för att jag kom iväg. Vädermässigt kunde det inte ha blivit bättre och med lite envishet fick jag uppleva mycket.
      Kram och detsamma!

4. Jag beundrar dig för att du gett dig av på detta ensam och modigt tar dig an jobbiga vandringar. Så famtastiska bilder. Är det verkligen inte längre än 23 mil från Östersund?

Gilla

• Tack snälla miemarie men jag tycker inte att jag är så beundransvärd. Det som krävdes var att jag skulle överkomma min lilla oro för om jag skulle gilla att åka ensam. Det var absolut inget att vara orolig för. Visst hade det varit roligt att ha sällskap men nu kunde jag i stället bestämma helt själv vart jag skulle och vad jag ville se. Jag kunde även åka när jag kände för det utan att ta hänsyn till någon annans morgon- eller kvällsvanor. Jag har ganska lätt för att anpassa mig till andra men det var faktiskt ganska skönt att slippa det. Men om någon hade hakat på så hade jag tyckt att det var jättekul också.
      Det är 23 mil till Vilhelmina, där jag bodde sista natten, men till Stekenjokk är det 32 mil och längre än så är det inte till någon annan punkt från Vildmarksvägen. Men vildmarksvägen går runt det fjällområdet och tillbaka till Strömsund och totalt blev min resa, med alla små avvikelser från rutten, 99 mil.

Gilla

• Jag är nog lite som du, kan också tycka det är skönt att göra saker ensam. Man bestämmer helt själv och behöver inte hålla på och kompromissa hela tiden. En gång åkte jag till Mallorca ensam, får skriva ett inlägg om det.

5. Vilken tur du är så envis … och att du dessutom låter oss ta del av dina upplevelser! Härliga bilder – och många minnen från vår resa dyker upp!
    Tack för härliga inlägg från din resa!

Gilla

• Haha, ja ibland är det bra att ha något extra inom sig som pushar lite 😀 Kul att du kan återuppleva en del av er resa och du känner säkert till Trappstegsforsen. Tack själv Anki för att du hängde med och läste och tittade 😀

Gillad av 1 person

6. Så njutbara foton, och jag förstår precis när du säger att du blivit kräsen. När man omger sig dag efter dag av de mest fantastiska vyerna så blir de ju ändå likadana och lite enahanda, och man vill hitta det lilla extra. Och det har du sannerligen gjort. Jag som älskar vatten i alla former älskade fotona från trappan i älven…Lycklig hemresa till dig, med så många fina minnen i bagaget. Kram

Gilla

• Tack Paula! Min sjöutsikt här hemma är fin men känns ganska ordinär nu 😉 Men snart kommer jag nog att tycka att min sjö- och fjällutsikt är ganska fin igen. Det finns väldigt många spännande vattendrag i våra fjällområden och jag stannar gärna till när jag ser dem.
      Kram

7. Du är grym! Jag är så imponerad ❤ Jag älskar också höjder och forsande vatten, så denna upplevelse skulle suttit fint nu efter allt som varit och hänt på sista tiden. Att bara få njuta av allt detta vackra på plats måste vara helt makalöst.
    Tack för allt du delar med dig av!

Gilla

• Haha, tack och jag är nog lite imponerad av mig själv också faktiskt 😀 Men ska man se hur det ser ut från toppen så måste man ta sig dit. Jag lyckades ju nästan med det 😉 Det är helt makalöst, precis som du skriver, och att få stå där uppe och se allt gör mig nästan rusig av lycka. Då mår jag väldigt bra 😀 Eddie och du, och ev någon mer, kommer att känna samma känsla när ni står på någon topp.
      Kram

8. Jag gillar att resa ensam, men ge mig ut i fjällvärlden som du gör, hmm… Hur ska man få hjälp om man bryter ett ben t.ex där uppe på fjället? Har du någon app du kan få hjälp? Finns det mottagning för 112.-appen, tro? Du sätter igång mina tankar…

Många superlativ har skrivits, jag instämmer i alla. Foton med andäktiga vyer.

Gilla

• Det var första gången jag gav mig ut på liknande äventyr på egen hand. Jag tycker att du är modig som har åkt utomlands flera gånger på egen hand. I Sverige känner jag mig säker på att jag kan hantera de flesta situationer. Ramlar man i fjällen under sommaren så kommer det alltid någon så småningom som kan hjälpa till. I alla fall om man följer en led och det tror jag att du tänker göra. Jag hade mottagning nästan överallt men det beror lite på vilken operatör man har. Appen 112 är installerad i min mobil.
      Jag älskar att stå högt upp och se ut över fantastiska fjällvyer. Då känner jag mig som lyckligast 😀