Jag kunde i alla fall inte det. Det var ca -12 grader, solen sken och jag såg inte minsta rörelse i grenarna på träd och buskar. Ryggen kändes lite bättre och jag kände att jag måste ut. För att peppa mig lite extra tänkte jag att det paket som kom dagen innan behövde hämtas. När jag dessutom fick ett sms om att min närmaste mack sänkte priset just igår, fick jag anledning att ta bilen och då var det ju lämpligt att fortsätta en liten bit till. Jag tänkte att jag skulle gå från Frösön via vintergångvägen över isen och ta tid för att veta hur lång tid det tog. Detta eftersom jag hade en tid med Gunnar dagen efter och funderade på att ta en morgonpromenad till honom. Här står jag precis där leden börjar på Frösösidan.

Det var vardag och förmiddag så det var inte många i farten här. Lite senare var det säkert mycket mer trängsel.

En liten tjej åkte skridskor och gav sig in i den lilla labyrinten just som jag gick förbi. De blå figurerna (sälar) kan man både sitta på och hålla sig i om man behöver stöd.


När vårvintersolen börjar värma lite mer kommer bänken efter muren vara full av soldyrkare och solstolarna kommer att ta upp mycker mer plats längre ner. Det är bara att ta en och slå sig ner.

Det brukar vara kö till den lilla karusellen, som drivs med mänsklig kraft, men den här gången var det bara att ta plats och sätta sin pappa i arbete medan mammorna stod vid grillen. Lite rök från grillen skymmer till viss del. Jag bestämde mig för att gå på Medvinden tillbaka för att få lite variation. Den passerar strax utanför parkeringen där min bil stod.

Trampbilarna stod och väntade på hugade små personer…och kanske någon lite större också vill prova på. Här hördes en komposition av den forne Frösökompositören Wilhelm Peterson-Berger på repeat. Jag kände så väl igen melodin men nu är jag lite osäker på om det var Rentrée, som jag genast trodde. Jag hade melodin i huvudet men eftersom jag har spelat och känner igen flera av hans verk så är jag inte helt säker. Fin melodi var det i alla fall.

Jag gav mig iväg ut på Medvinden där det nu började dyka upp lite mer folk. Kul att det är så populärt att vistas på den ca två mil långa skridskobanan. Det är långt ifrån bara skridskoåkare som använder den. Allt som kan föra en framåt kan synas där.

Ryggen var inte glad när jag nådde bilen och jag konstaterade snabbt att någon liknande promenad skulle det inte bli när jag skulle till mitt samtal med Gunnar. I stället parkerade jag på min vanliga parkering vid Badhusparken i morse och gick direkt till hans mottagning, ca 10 minuters promenad. Rejält påpälsad, med tre lager på benen och halsduken uppdragen över munnen, kom jag dit. -20 men ändå väldigt skönt den korta stund jag var ute.
Jag började med att påpeka att han hade fakturerat ett tillfälle för lite för januari och det är alltid lika kul att se honom bli lite ställd. Det har hänt några gånger när jag har överraskat honom och han har fått tänka till lite. När det var avhandlat frågade han om vi kunde prata om min man. Ja, det går bra sa jag men jag vill inte prata illa om honom. Jag behövde inte vara orolig. Vi gick igenom vårt liv tillsammans från när vi träffades (några skratt blev det) och till våra sista år tillsammans. Gunnar konstaterade att vi hade fått kämpa med olika svårigheter i perioder men att kärleken lyste igenom. Helt sant. Under hela samtalet var jag saklig och försökte få med det som behövde komma med. När vi var klara sa Gunnar att jag inte hade blivit dimmig i huvudet (mer än vanligt) en enda gång och då insåg jag att det stämde. Men han har fått mer att arbeta med konstaterade han. Jag vet inte vad det kan vara för det var ju först efter min mans död som jag började dissociera.
När jag kom hem däremot satte huvudet igång att försöka bekämpa mina känslor. Helt meningslöst eftersom de ändå inte var framme. När jag senare på eftermiddagen blev lite mindre borta kände jag faktiskt en stor sorg. Något satte alltså igång. Jag gjorde mitt bästa för att plocka fram ledsenheten och jag var på god väg. Men några tårar kan jag omöjligt få fram. Då kom jag på att jag skulle ägna mig åt lite självplågeri och göra något jag inte har gjort på 8-9 år. Jag har kvar de foton från min mans olycka som en av hans arbetskamrater tog. Jag tror inte att han riktigt tänkte efter när han var först på plats efter olyckan men förmodligen var han i chocktillstånd och efter att ha konstaterat att det inte fanns något att göra kom mobilen med automatik fram. Senare frågade han om jag ville se dem men jag sa nej. Men när mina döttrar ville få klarhet i olyckan och ville se dem tittad jag med dem. Man ser bara överkroppen och han ser fin ut, som om han sover. Jag har sparat bilderna men har inte velat titta på dem något mer. Nu klickade jag fram dem, bara för att kanske kunna gråta.
Jag vet inte riktigt vad som hände men jag kände hur det knöt sig i magen av stress samtidigt som det blev som ett tryck över bröstet (det här är bra att skriva ner så att jag kommer ihåg hur det kändes när Gunnar frågar) men gråta kunde jag inte. Ändå tittade jag länge och bläddrade bland bilderna. Kanske behöver jag hjälp att plocka fram gråten samtidigt som jag ser min man där under den stora maskinen för på egen hand lyckas jag inte.
I morgon väntar återigen en kall men vacker vinterdag och jag måste nog ut på isen en stund igen. För vem kan hålla sig inne under de förutsättningarna 😀




































