Just som en repris blir det varje gång vi åker till Åre. Min svägerska kommer till mig någon dag i förväg och sedan följs vi åt till min andel i lägenheten vid Holiday club. Det blir alltid en trevlig vecka och trots att jag helst vill bli av med min andel ser jag varje år fram emot att vi tillsammans ska promenera omkring, prata massor och däremellan koppla av rejält så att vi sedan ska orka börja om från början igen. I fredags kom min svägerska och vi hann med både en kvällspromenad, en tur till Willys morgonen efter för att handla all mat vi skulle ha med oss och en skön promenad efter lunchen på lördagen. Äntligen är Medvinden färdig att ta sig fram på. Vi var nästan helt ensamma på isen och det förvånade oss. Det brukar vara populärt att gå, cykla, åka skridskor eller skidor, åka spark eller springa här och särskilt mitt på dagen en lördag.

Som vanligt checkade vi in nästan exakt 16.oo och efter att ha packat upp alla färskvaror fixade vi en enkel måltid bestående av makaroner och vegobollar. Det äter jag väldigt sällan av någon anledning men gott var det. Vi följde vår rutin och gick sedan ut för att röra lite på oss och vi kom till Åre torg när det började blåsa rejält och ett hårt regn slog emot oss. Tyvärr töar det här men på tisdag ska det bli kallare igen. Julen är inte över än här i Åre. Det var ganska tjusigt när den maffiga granen rörde sig i vinden.



Då visste vi inte att vi dagen efter skulle åka med bergbanan upp en bit på fjället.

Även i dag har det varit några plusgrader men det blev en härlig promenad trots lite halka. Jag saknar snön på träden eller rejäl rimfrost men det kanske kommer senare i veckan. Mullfjället bjuder i alla fall på vinterkänsla. Förra året kunde jag pga fotproblem inte gå omkring särskilt mycket men ni som har hängt med mig längre än så kommer att känna igen alla motiv och vyer. Som rubriken säger…en repris. Men det är ju ständiga repriser även när jag är hemma på Frösön. Repriser kan vara både fint och kännas tryggt så jag hoppas att ni inte suckar tungt.

Små söta härbren som jag tror hyrs ut.

Det gamla fina hotell Tott som senare har utökats med betydligt fulare och tristare byggnader.

Här valde vi att fortsätta vår promenad ner mot torget. Det var så varmt så att mössorna åkte av en stund. Vantarna också men de brukar alltid tas av under promenaderna. Händerna blir alltid väldigt varma och behöver luftas.

Många av er vet redan att i det här röda huset bodde min mormor och morfar en tid innan min mamma föddes. Gunnargården bestod då av fler byggnader men nu återstår det här huset och E14 går tvärs igenom det som tidigare var en del av gården. Det visste jag inte så länge min mamma levde men jag insåg som tur var att jag måste fråga min morbror var de hade bott. Det kändes bra att få veta. Min morbror föddes när de bodde här. Huset där min mamma bodde finns inte kvar men jag vet i alla fall var de bodde när de flyttade till Järpen. Jag är minst tredje generationen jämtlänning. Stolt sådan 😀 Min mamma ville aldrig komma tillbaka till ett Åre som redan när jag var ung hade genomgått en förvandling till det sämre enligt henne. Det kan jag förstå. Jag skulle inte heller vilja bo här.


Men som turist kommer jag gärna hit. Precis när vi kom ner till torget såg vi att en av vagnarna som trafikerar Åre Bergbana var på väg ner. Vi gick in i stationen, som syns i mörkret tidigare i inlägget, och hade turen att få sittplatser längst fram. Den här dagen var det inte särskilt kallt så den stackars föraren kanske inte frös lika mycket som när det är -20 grader. Vi passagerare satt i skydd inne i vagnen och kanske vore det en arbetsplatsförbättring om föraren kunde få en liten kur som åtminstone skyddar mot vinden. Men han såg glad ut när han släppte på oss och han kunde gå in och värma sig en kort stund mellan turerna. Halvvägs upp mötte vi den andra vagnen och där gick många av passagerarna av.

Vi kom upp till Fjällgården. Jag och min svägerska var de enda som inte hade skidor eller brädor att susa nerför backarna med. Bergbanan ingår i liftsystemet och vi kunde därför åka med gratis trots att vi använde oss av apostlahästarna och inte hade liftkort.

Det här är långt ifrån toppen på Åreskutan men dit verkar det inte som om vi kommer den här vintern heller. Kabinbanan är enligt Skistars app stängd pga tekniska problem/nedisning men jag har svårt att tro på det. En kabinbana i ett fjällområde borde klara lite vinter och särskilt om det är plusgrader. Men det är som det är och vi kom i alla fall upp en liten bit.

Återigen gick vi ner mot byn och när vi hade passerat Tott såg vi vår lägenhet långt därnere. Gavellägenheten på bottenvåningen i hus nr 3 är den vi huserar i.

Middagen blev en supergod hemgjord pizza bianca (tack Gunnel för receptet) och efter den gick vi ut på ytterligare en kort kvällspromenad. Jag är helt lyrisk över att min ländrygg inte ger mig ett enda besvär (hittills). De andra problemen är inga stora hinder och jag hoppas det fortsätter så. I morgon fortsätter reprisen på tidigare Årevistelser.












