Min midsommarbukett är inte som en vanlig bukett för den innehåller både djur och växter, alla plockade med min kamera (bildligt talat). Några bilder med bara natur ryms också i buketten och den första ”blomman” i min bukett blev en vy över en del av Ändsjön. Just här låg sjön spegelblank. Jag hamnade i det södra fågeltornet och där stod redan två par. Det ena paret var inte inriktat på bara fåglar utan de ville ha en fin naturupplevelse med allt vad det kan innebära. De lämnade tornet ganska snabbt och kvar blev jag och det mer fågelintresserade paret. Det är inte svårt att hitta samtalsämnen när alla står där och spanar efter fåglar. Jag tog inte tid men minst en kvart var jag kvar där med trevligt sällskap.

Buketten fylldes på med en skrattmås…

…och en gräsandsfamilj.

Några ungar hamnade på efterkälken och den ena sprang snabbt över vattnet för att komma till sin mamma. Den andra verkade lite förvirrad och simmade runt i ring ett tag tills den plötsligt fick lika bråttom som sitt syskon och skyndade iväg in i vassen där mamman och resten av syskonen redan befann sig.


Jag fyllde på min fina bukett med en knipa.

Några kossor fick också plats och de gjorde buketten riktigt spännande.

Något jag inte hade vågat hoppas på var tranor i buketten men när jag kom till det norra fågeltornet satt det par som först lämnade det södra tornet nu bänkade med sin matsäck. De hade fått en del information från en fågelskådare som nyss hade lämnat platsen och bl a hade han pekat ut ett tranpar på en ö en bit ute i sjön. Nu kunde de visa mig var tranorna fanns. De befann sig lite för långt bort för att jag skulle få till några bra bilder men det syns i alla fall att de är där. I den andra bilden kan man svagt ana huvudet på en liten tranunge men man får titta väldigt noga för att se den. Nästan i mitten av bilden tittar den upp ur det höga gräset. Tranorna var inte omtyckta av måsarna. Jag vet inte om måsungarna var hotade av tranorna men så fort någon av de stora fåglarna gick omkring lite så hade de genast en flock skränande måsar omkring sig.





Även skäggdoppingarna höll sig långt från fågeltornet men jag lyckades ändå se att några av dem hade ungar. Någon hade flera ungar på sin rygg och några verkade bara ha en unge. Eller så gömde sig några fler bland fjädrarna på föräldrarnas ryggar. Alla hamnade i min midsommarbukett som nu började bli ganska omfattande.





Eftersom jag gillar blått så blev jag glad när jag kunde lägga till några blå flicksländor i buketten. När jag googlar hittar jag några olika benämningar men blå flickslända verkar vara det vanligaste namnet.

Kom inte närmare för då biter jag!

Men en bukett är ju inte komplett utan blommor så här ser ni vad jag fyllde på med under min promenad på midsommaraftonens morgon. Alla delar av buketten finns kvar ute i naturen men följde ändå med mig hem. Kanske kan man både äta kakan och ha den kvar 😀










Med denna bukett önskar jag er alla en trevlig och fin midsommar.

























































