Det blommar för fullt överallt. Vissa blommor vissnar men de ersätts av många fler och så kommer det att fortsätta ett bra tag till. Jag gjorde en testrunda med det större objektivet och jag tycker att det borde gå bra att fota blommorna ganska nära eftersom brännvidden börjar på 18 mm. Det gick skapligt tycker jag men många bilder fick kasseras. Vitmåran te x, har jag inte lyckats få någon bra bild på och inte hundkex eller andra liknande blommor. Men som ni ser fick jag ändå med ett ganska bra antal blommor. Det finns många fler. Midsommarblomster blommar för fullt fortfarande och lungörten är fortfarande fin. Jag, alla bin och humlor, andra insekter och säkert många fler är glada för, och mår bra av, att vi har allt detta till både glädje och nytta.
















I morse bestämde jag mig för att ännu en gång åka till brunkullalokalen utanför Marieby. Nu hade brunkullorna växt på sig och stod i full blom och många andra blommor gjorde dem sällskap, både olika orkidéer och lite vanligare blommor.

Här hade jag det lilla objektivet och lite bättre gick det. Det blev inte helt bra men jag tror ändå att det är det objektivet jag ska använda vid den här sortens fotografering. Men om jag orkar hålla på och byta får vi väl se.



Det var en väldigt skön morgon och jag fortsatte till Brunflo för att leta upp några stolpar. Här är jag längst söderut i Brunfloviken och lååångt där borta ligger Östersund.
Här bytte jag objektiv efter första bilden bara för att se om det blev någon skillnad. Döm själva. Först är det pannkaksobjektivet…

…och resterande bilder är tagna med det större objektivet. Det går fort att byta så egentligen borde det inte vara något problem.



När jag berättar om var jag har varit så blir det bara namn för de flesta. Bara för att ge er en bild över hur jag har rört mig den senaste tiden så kommer här två kartor. Den första visar hur jag i morse åkte hemifrån, stannade vid brunkullorna (röd markering) och fortsatte till Brunflo. De två plupparna högt upp till vänster är Andersön (liten plupp) och Bynäset (större plupp). Den andra bilden visar hur jag irrade omkring i den västra delen av Brunflo och där det ser som mest kluddigt ut hade jag bilen och där tog jag även de sista bilderna. Och nej, jag kan inte gå på vatten utan det är google maps som visar lite fel ibland.


I morgon ska jag äntligen få komma till fysiologimottagningen och, som det står i kallelsen, mäta lungvolym och lungfunktion genom att andas i olika apparater. Sist jag gjorde de undersökningarna, innan transplantationsutredningen, var det minsann inte bara andas jag skulle göra utan det skulle blåsas så starkt jag kunde. Det lär resultera i en hel del hostande om det blir samma sak den här gången. Men vad gör det, om det nu är astma så är det ju inte meningen att jag ska prestera på topp. Men jag ska göra mitt bästa.




























































