Jag erbjöd mig att skjutsa en granne till tåget tidigt på morgonen. Inga bussar går så tidigt och jag är ju ändå oftast vaken och uppe kl 05.40, som var den tid vi bestämde att träffas i garaget. För säkerhets skull ställde jag alarmet på 05.00 men vaknade strax efter 04.00, som är lite väl tidigt även när det gäller mig. Men då hann jag äta frukost innan vi gav oss av och när jag hade lämnat min granne på stationen kände jag att jag ville testa att gå en liten promenad i en morgontom stad. Jag hade varit förutseende nog att ta på mig tensen på ryggen så tanken fanns där redan tidigare.
Parkeringen är gratis till nio på morgonen så jag behövde inte registrera något i appen och i sävlig takt, med många foto- och andningspauser, gick det faktiskt helt ok att gå. Ännu en kylig morgon och jag tror att det spelade in. Det var betydligt jobbigare i luftrören senare när jag bara gick för att hämta posten ca 100 m hemifrån.
Det kanske inte är så underligt att stan var så ödslig med tanke på att klockan bara var ca 06.00. Ljust hade det varit länge. Den här tiden blir det aldrig mörkt. Det är bara fyra timmar mellan solnedgång och soluppgång så på sin höjd kan man säga att skymning övergår i gryning. Det är en märklig känsla att gå i en stads centrum och inte se några andra människor. Det var jag och några små Birger i olika utföranden. Lite info till er som kanske inte har hängt med så länge i min blogg: Birger är Storsjöodjurets son.








Birger finns i fler utföranden men jag letade inte utan fotade bara de jag passerade.
Jag tänkte vända tillbaka till bilen men det kändes fortfarande helt ok att gå i den takt jag gick så jag kollade i appen hittaut.nu för att se om det fanns några stolpar i närheten. På campus fanns det fem stycken och dit var det inte långt. Östersund ligger i en sluttning ner mot Storsjön och hittills hade det bara varit uppför. Det trodde jag inte att jag skulle orka men med lite av min vanliga envishet så kom jag fram till campus.

I den här längan finns alla möjliga verksamheter, t ex tandläkare och en del andra sorters vårdgivare.




Jag hittade de fem stolparna, som alla var lätta att se och väl utmärkta på kartan. Sedan vände jag ner mot sjön och parkeringen och nu var det nerförsbacke hela vägen. Den här gången valde jag att inte fota vårt fina rådhus, det har ni sett förut, utan i stället vårt stadsmuseum. Förutom Jamtli känner jag bara till det här muséet så kanske har vi bara två.


I parken bakom stadsmuséet finns Östersunds gamla kyrka. Det var här jag och Anna-Lena gick på flera lunchkonserter i höstas. Kanske bjuds det på konserter i höst också men jag har fått uppfattningen att det är samma artister varje höst så jag tror att jag avstår i så fall.

Jag kom till Stjärntorget. Ett litet torg som ser ut att vara en del av en lite bredare gata och som dessutom är väldigt trist. Jag vill inte visa en så ful del av staden så jag nöjer mig med att visa vilka artister som har fått äran att hamna i varsin stjärna. Alla kända jämtlänningar och de flesta inte nu levande. Vilka kriterier som avgör vilka som får sina namn här vet jag inte men jag gissar att det är deras skådespelartalanger som hyllas. Annars vore det trevligt med några vintersportare. Vi har många duktiga skidåkare i olika kategorier.






Stortorget är också lite trist när det inte händer något där. Men några blommor finns det i alla fall.

När jag nästan var nere vid Badhusparken passerade jag länsresidenset, där landshövdingen håller till.

Nere vid sjön fick jag sällskap av en liten sädesärla. Den trippade på en bra bit framför mig men några bilder blev ändå skapliga. Jag håller på att vänja mig vid mitt nya objektiv, 18 – 300 mm, och här hade jag nästan full zoom. Jag kan nog tacka vibrationsreduceringen (VR) för att det inte blev helt suddigt. Jag har tidigare berättat att själva kameran inte har kommit än men objektivet passar bra på min gamla kamera. Lite humor är det att det inte passar på den nya kameran men jag har redan fått hem den adapter som ska fixa det problemet.


En sista bild bort mot Vallsundsbron. Lite sliten men glad och nöjd med min morgon for jag hem och landade i soffan.

Det här var igår och idag fick jag glada nyheter. Ett brev berättade att nu hade alla reklamerade uttag från mitt länsade konto satts in igen. Jag ringde och frågade när jag skulle få tillgång till kontot igen och det fixade de på 10 minuter. Nu har både krediten och mina egna pengar ersatts och jag kan glatt konstatera att jag kan åka till Gotland utan att behöva ta ut mer från fonderna. Faktiskt så tycker jag att det här gick lättare och snabbare än jag hade förväntat mig. Den 26:e maj la jag brevet på lådan och nu är det fixat och klart. Men det kanske säger mer om mitt förtroende för alla sorters banker och myndigheter än om hur det ska fungera.




















