När jag är hos min lillasyster, Gunnel, sover jag oftast i källarplanet och så gjorde jag även den här gången. Jag stängde dörren ovanför trappan men sköt bara igen min sovrumsdörr så att den nästan var stängd. Sedan stoppade jag i öronpropparna och somnade snabbt. Jag hörde ingenting av hur Rocky tydligt visade sin matte att han ville ner till mig och inte heller hur hon öppnade dörren eller hur han buffade upp min dörr och la sig bredvid min säng. På morgonen däremot vaknade jag av att han ruskade på sig och när jag öppnade ögonen stod han där och tittade bedjande på mig. Jag gav honom tillåtelse att hoppa upp i sängen men jag låg inte kvar utan satt en stund och gosade. Men så fort jag började göra mig i ordning för att gå upp en våning var han snabb att följa med.

Vi skulle ju ut i kantarellskogen, eller egentligen en helt vanlig skog där min syster har hittat en hel del kantareller. Jag vågade inte ha för stora förhoppningar. Jag har blivit besviken förr uppe i mina trakter. Förra hösten läste jag om hur massor av kantareller hade hittats i fjälltrakterna men jag hittade bara lingon. I vanliga skogar en bit bort från fjällen finns inga kantareller och inte heller trattkantareller. Om det är bara just runt Storsjön det är så vet jag inte men jag tror att kantarellbristen är ganska utbredd i Jämtland.
Gissa om jag blev glad när vi såg hur det lyste gult lite här och där och jag var nöjd med att bara få med mig en liten skörd.

Vi såg en annan konstig svamp. En svamp som förde tankarna till gullvivor. Jag lyckades inte bra med den här bilden men jag tycker att svampen är så märklig så den får vara med ändå.
En rättelse: Nu har jag fått veta vad det här är och det är Anki som har berättat att det här inte är en svamp utan en tallört, en växtart i familjen ljungväxter. Den är en parasit som saknar förmågan att bilda klorofyll och är därför blek och gulaktig.

Det var en skön skogspromenad där naturen varierade och bjöd på nya upplevelser då och då.

Skogspärlemorfjäril.

Jag hittar inte namnet på den här lite mindre fjärilen.

Naturligtvis tänkte jag en hel del på fästingar när vi gick här och på andra stigar där det fanns högt gräs. Jag är ju förskonad från att stöta på dessa blodsugare hemma, jag har i alla fall inte sett till någon fästing där. Men jag har bott längre söderut och har haft ett antal fästingar på mig förr.

Vi kom till Gunnels bästa kantarellställe och där lät hon generöst nog mig plocka så mycket jag orkade. Hon hjälpte även till med att fylla min svampväska. Det här är bara en liten fläck och vart vi än tittade såg vi likadana kluster med kantareller.

Eftersom jag inte har hittat några i mina trakter var jag i himlen där jag långsamt fyllde på med allt det gula.

Till slut gav vi oss och bestämde oss för att sätta på mentala skygglappar när vi gick tillbaka till bilen.

Bilden visar inte riktigt hur stor högen är. Jag kan berätta att jag inte var klar med rensningen förrän på kvällen. Visserligen tog jag några nödvändiga pauser men oj, vad det kändes i axlar och nacke när jag var klar. Men det var det absolut värt. Efter förvällning blev det fem helfyllda halvlitersburkar och nu väntar de i Gunnels frys tills jag ska åka hem efter vår Gotlandsvistelse. Gunnel bjöd på kantarellpasta till middag och det är nog bland det godaste man kan äta. Men hon tog av den svamp hon själv hade plockat tidigare så alla mina kantareller följer med hem till mig.

Vi tog en kvällspromenad vid Varamobadet. Hundar får inte vistas på själva badstranden, som just nu är väldigt liten pga högt vattenstånd, men där jag stod och tog den här bilden var det fritt fram för badsugna vovvar att ta sig ett dopp.

När det var sovdags blev det samma procedur som natten innan. Men den här gången kom Rocky ner innan jag hann somna och sedan låg han bredvid min säng hela natten. På morgonen vaknade jag några minuter innan han ruskade på sig så han väckte mig inte. Vi hade ställt våra larm eftersom vi hade bestämt att vi skulle komma iväg ca 06.30 för att hinna till Oskarshamn, ladda bilen och ha marginal till när vi skulle checka in till Gotlandsfärjan. Den resan har jag inga foton från och hela båtfärden regnade det. Vi hade en egen hytt där vi hade en lugn och skön överfart.
Vi kom fram till vår fina stuga, gick en liten promenad medan det var en kort stunds uppehåll i regnandet och resten av kvällen tog vi det väldigt lugnt.

Det finns ett sovrum på nedervåningen och ett sovloft ovanpå. Den branta trappan, som mest liknar en stege, leder upp dit och där finns det fyra sängar. Där uppe har jag installerat mig och dit kan tyvärr inte Rocky få följa med. Även om han skulle lyckas ta sig upp så är det alldeles för vanskligt att låta honom gå ner. Vi ställde stolar som barriär för att han skulle stanna nere. Han höll Gunnel vaken med sina försök att forcera hindret men när hon tog in honom i sitt sovrum och stängde dörren gav han upp och somnade. Han måste ha varit trött av alla intryck. Det var vi alla tre. Första fästingen har hittat till mig. Den kröp på min arm och genast spolades den ner i toan. Sedan kändes det som om det kliade av krypande fästingar överallt.


Idag, söndag, har vi gjort Fårö och vi konstaterade att naturen verkligen bjuder på variation.



























































