Den här dagen traskade vi runt i Visby, både utanför ringmuren och innanför den. Det finns så mycket fint här och bilderna blev många. Jag har dock minskat ner antalet rejält här i bloggen och ändå blev det en lång bildkavalkad. Men i stället minskar jag ner texten mycket mer än jag brukar och låter många av bilderna tala för sig själva.
Jag har varit i Visby tre gånger tidigare men har aldrig upptäckt den fina gångvägen längs utsidan av muren. Den kände i stället Gunnel (min syster) mycket väl till så hon fick visa vägen från parkeringen på andra sidan gatan från den här bilden sett.









Som ni ser var det strålande solsken. Som tur var visade termometern ingen jättehetta och vindarna från havet var sköna. Gissa vem av oss som blev gladast när vi kom ner till havet.

Det var nog inte särskilt svårt att svara på. Rocky så klart.

En liten bit till gick vi på utsidan av muren.

Ett konstverk som ingen av oss kunde se vad det föreställde. Kanske ingenting utan det kan vara bara ett fantasikonstverk. Jag hittade ingen text med förklaring och det behövs ju inte alltid. Låt fantasin flöda.

Här är porten, vid Kruttornet, som blev vår ingång.

Jag gillar verkligen de unika blomlådorna. Kanske innehållet är i tristaste laget men det är säkert en växt som klarar hårda vindar och störtregn.

Fiskargränd är en smal gata i Visbys innerstad som är stadens vanligaste vykortsmotiv enligt Wikipedia.


Blommor finns på fler platser. Här ett gäng stockrosor.

Ännu fler blommor och andra spännande växter fanns det i botaniska trädgården. Jag nöjde mig med att fota ett fåtal.





Får man gå uppför trappor och in i spännande grottor, ruiner eller andra liknande platser så är jag där och vill göra det. Gunnel och Rocky placerade sig i skuggan och väntade medan jag undersökte det här.

Från det lilla tornet till ett lite högre. Självklart skulle jag upp dit också.

Här stod en man som troligtvis var någon slags turistguide. Han hade slagit klorna i en ung tjej som såg måttligt road ut. Men det såg inte mannen utan medan jag var där uppe, och kollade in utsikten åt olika håll, babblade han på men jag fick nästan lust att gå dit och rädda tjejen. Jag kunde ha låtsats som om vi hörde ihop och sagt att nu måste vi skynda oss iväg. Men kanske var hon faktiskt intresserad så det var nog bra att jag inte gjorde det. I stället skyndade jag förbi dem och nerför trappan igen. Allt för att själv slippa bli fångad i ett informationsflöde jag inte kan ta emot.

Jag såg domkyrkan och lite av havet från tornet.


Vi fortsatte vår vandring innanför muren.



Vi kom upp på lite högre höjd och såg en skymt av en utsikt mot havet. Då gick vi ner mot den och där kunde vi konstatera att alla ruiner vi hade på vår att-se-lista syntes. I stället för att leta upp dem en och en tyckte vi båda att det här räckte gott och väl. Nu minns jag inte vilken ruin som heter vad men det är inte det viktiga för min del. Jag gillar att se dem och tycker att de är spännande men längre än så sträcker sig inte mitt intresse.






Vi såg även Visby domkyrka, Sankta Maria kyrka.

Framför domkyrkan stod en bänk och där satte vi oss och åt vår matsäck. En fin plats att slå sig ner på en stund.

Rocky är en van och duktig fotomodell.

Utanför Visby konstmuseum stod röda stolar på rad. Alla med olika utsmyckning.


Almedalen är nog ett måste när man är på besök i Visby.

Jag anade att den här stora måsfågeln kunde vara någon slags trut och när jag googlade blev jag nästan säker på att det är en gråtrut. Bilderna visar flera olika utseenden men även som den här ser ut så jag tror att gråtrut är rätt. En i sammanhanget ganska liten kaja är på sin vakt och har full koll på mig.

Det här är i alla fall den välkända arten Rocky, en blandning av schäfer och leonberger.

Det var dags att vandra upp mot parkeringen och bilen för att ta oss till vår stuga. Ni förstår nog att vi alla var lite trötta efter den här stadsvandringen.


Minnet sviktar lite men jag är ganska säker på att vi tog bilen ner mot havet för att låta Rocky svalka sig innan vi åkte till vår stuga. Tidsangivelserna i bilderna bekräftar min tanke. Jag missade det mesta av Rockys badande eftersom jag var fokuserad på andra simmande varelser.

Men jag fick i alla fall en bild där han svalkar tassarna.

Vi var väldigt nöjda med vår dag men tyckte att det var väldigt skönt att komma ”hem” relativt tidigt och bara ta det lugnt. Stadsvandringar är mer krävande än naturvandringar och det är mestadels huvudet som blir ansträngt. Vi hann i alla fall nästan se allt innan alla festglada stockholmare hade vaknat efter en mer eller mindre vild natt. Stockholmsveckan pågick för fullt och enligt sverigesradio.se är den känd för att locka tusentals partysugna unga och präglas av fest och fylla. För oss väntade en lugn natt och dagen efter var det natur som gällde igen.





































































































































































