Visst låter det bra? Oxytocin, det sk må-bra-hormonet som frigörs bl a vid beröring och det går bra med närhet till både människor och djur. Det finns många bra effekter av detta hormon men jag gillar att det just får mig att må bra. Men det kanske mest för tankarna till närheten mellan mor, barn och amning. Jag har tankat oxytocin genom kramar med mina tre barn och gosande med kattbröderna i Örebro. Några hundar har gett mig korta stunder med hormonutsöndring också så det är inte underligt att jag mår bra nu. Det gör jag i och för sig för det mesta så egentligen vet jag inte hur stor effekt oxytocin har på mig. Men jag gillar tanken.
Jag lämnade min son och for från Uppsala mot Örebro, där mina två döttrar och en svärson bor. Exakt 17.45 var jag hos min äldsta dotter där jag stannade ca en timme och fyllde på med flera kramar och te innan jag åkte vidare. Hennes jourhemskatter ville inte dela med sig av några lyckohormoner men jag kom tillräckligt nära den ena för att kunna ta ett mobilfoto. Enligt min dotter är han van vid att en sådan mojäng placeras framför honom. Han och hans kompis (eller bror) ska inom kort flytta till sitt permanenta hem och förhoppningsvis blir de lika trygga med sin nya familj som de är med min dotter nu.

Kattbröderna Pixel och Grixis, som bor hos min yngsta dotter och hennes man, var mer givmilda med gosande och oxytocin. Jag fick även mänskliga kramar så där fyllde jag på med mycket lycka. Jag fick även en kisse, eller två eller så turades de om, som sällskap när jag sov. Jag kan skilja på dem om jag ser svansarna men det var inte dagsljus när jag var där så det var svårt både att se ordentligt och att få bra bilder med mobilen.




På måndagsmorgonen kom jag och dottern iväg strax efter åtta och då hade vi drygt fem timmars resa framför oss. Incheckning på Fulufjällsgården startade 14.00 och vi ville gärna komma fram till dess och hinna ut en stund innan det mörknade. Både tisdagen och onsdagen skulle det nämligen regna så vi ville passa på när det var uppehåll och det var det den dag vi kom hit. Ganska exakt 15.00 hade vi hunnit checka in i vår stuga, bytt om och kört den korta biten till nationalparkens parkering. Vi nöjde oss med att gå till Njupeskärsfallet den här dagen och jag är glad för att vi gjorde det innan regnet kom igång nästa dag. Det var nu naturlyckan satte in.





Jag visste att det skulle finnas lavskrikor här men tänkte inte så mycket på det. Men plötsligt irrade en hel familj lavskrikor omkring en bit framför oss. Jag var inte helt säker på att det var just sådana men ett par vi mötte precis där sa att visst är det lavskrikor. Kul, men jag önskar att jag hade lyckats komma lite närmare och fått bättre foton. Men jag får nöja mig med de bilder som i alla fall visar att det är lavskrikor.






Min dotter vill vara anonym men har inget emot att vara med i bilderna om jag blurrar hennes huvud. Först tog jag bort huvudet helt i den här bilden men det såg så otäckt ut att det fick bli ett blått blurr i stället. Om hon står vänd från mig går det bra utan att blurra.

Ibland hamnade jag också i bilderna.













Jag filmade några gånger men i överföringen till datorn lyckades jag på förlora dem. Vilken tur då att min dotter delade med sig av sina filmer. Här är två av hennes små snuttar.



På tillbakavägen såg jag ett märkligt träd. Jag måste ha missat trädet med två händer när vi gick mot fallet.





Tack till er som orkade hänga med genom hela inlägget. I dag regnar det och emellanåt ganska rejält så vi har valt att inte gå ut förrän på eftermiddagen, dvs snart. Vi får väl se om vi tar oss upp till Old Tjikko, som är det mål vi har tänkt oss idag.
































































