De som bor i huset bakom det jag bor i har fin utsikt över hur arbetet med takbyte fortskrider. Jag ser inte särskilt mycket inifrån min lägenhet men jag hör att de raska gossar, jag ibland skymtar när de rör sig i byggställningen, jobbar på. Utifrån har jag vid några tillfällen bara sett att en allt större del av taket blir täckt med presenningar. Det är nog bra för igår kom det ett rejält åskoväder med störtskurar och starka vindar. Då hade takläggarna redan slutat för dagen så där hade de lite tur.
Arbetsdagen igår började prick 07.00 och då körde det här fordonet in på gångvägen och fällde ut sina stora stödben. Vad som hände sedan dröjde ett bra tag innan jag kunde se. Ja, jag erkänner att jag har blivit en fönstergluttande tant men jag tittar bara ut genom mina fönster och sysslar inte med något läskigt fönstergluttande in till andra. Jag står så klart inte där och tittar ut hela tiden men jag ville gärna se vad som var på gång. Att en lång arm (kran, lyftgrej) sträckte sig från lastbilen såg jag och att den var behjälplig med något förstod jag.


Efter en stund kom svaret på vad som hände. En liten container, full med takpannor, lyftes ner och placerades i en mycket större container. Handtaget fälldes ner och hakades fast i någon slags låsanordning och sedan lyftes minicontainern upp tills den tippade och innehållet föll ner i storcontainern. Ni märker nog att jag inte är så hemma på byggvokabulären men jag vet faktiskt att under takpannorna finns både papp och läkt och de har också avlägsnats. I alla fall till viss del. Jag vet ju inte om läkten kanske duger till att lägga nytt taktegel på. Nu hade min nyfikenhet stillats och jag kunde lämna resten av aktiviteten åt sig själv och ägna mig åt annat.


I förrgår ringde min tandhygienist och sa att nu är det dags igen och kunde jag komma redan på fredag (idag). Det har gått drygt två år sedan sist och det var den intervall vi hade kommit överens om. Jag fick tid kl 07.40 så det blev en tidig busstur. När jag klev av i centrum var det 25 minuter kvar tills det var dags så jag gick en liten promenad. Jag hade en väldig tur för precis innan jag åkte regnade det men det var en stunds uppehåll medan jag gick en runda för att fördriva lite tid. Det var inte många människor i farten den här tiden så jag hade gågatan för mig själv.

Jag vände vid Stortorget och gick in på Storgatan. Birger känner ni igen vid det här laget men jag såg faktiskt inte många varianter av honom den här morgonen.

Där skymtar ännu en Birger.

En badBirger.

Jag har aldrig haft några hål eller andra problem med tänderna och inte nu heller. Inte fanns det mycket tandsten heller så jag fick beröm. Det är alltid trevligt. Tack vare tre tandvårdsbidrag, två års bidrag av det allmänna och ett särskilt bidrag pga mina mediciner, blev det billigt. Bara 280 kr. Förra gången blev det gratis men priserna har höjts utan att bidragen har gjort detsamma. Men det särskilda bidraget ska tydligen höjas vid årsskiftet och som 65-åring får jag om två år även höjt allmänt bidrag. Jag tackar och tar emot. Men 280 kr på två år är ju nästintill ingenting det också.
Det regnade när jag lämnade tandhygienisten och jag kände inte för att gå hem från stan ännu en gång. Jag kollade på klockan och såg att min buss skulle gå om två minuter. Det var lika långt till centrum som till nästa hållplats så jag valde att gå med raska steg till den senare. Jag hann precis ställa mig i kuren när bussen närmade sig. Jag satte mig bekvämt och konstaterade för mig själv att jag gillar att åka buss. Än så länge saknar jag inte bilen det minsta.
Regnet upphörde efter några timmar och takläggarna fick lite sol på sig. De har haft några fina dagar i början av veckan och jag tror nog att de har njutit av utsikten där uppifrån och kanske har de tagit fikapaus där också. Det skulle jag ha gjort om jag hade haft möjlighet. När klockan närmade sig ett drog ett riktigt oväder in från fjällen. Det gick så snabbt så jag blev lite orolig för gossarna på taket. Riktigt kraftiga kastvindar och en störtskur som kom från sidan. Jag såg hur sjön gjorde uppror och hur vatten kastades upp i luften som rök. Ingen åska dock. Jag föstod att de var tvungna att täcka för taket innan de kunde ta sig ner och vad jag vet så klarade de sig bra. I morgon ska det blåsa rejält så det är bra att det är helg så ingen behöver gå upp på taket.













































