Det blev resultatet av morgonens promenad runt Ändsjön. En liten plastpåse, ungefär fylld till hälften, kom jag hem med och det kändes alldeles lagom. Visserligen grovrensar jag i skogen men det är ändå lite pyssel innan det är dags att stoppa in den förvällda svampskörden i frysen.
Jag hade tänkt gå den här rundan redan igår men just när jag skulle göra mig i ordning så kom det en regnskur. Då valde jag att skjuta upp svampletningen en dag. Det kan nämligen bli väldigt lerigt bitvis på den här stigen. En hel del partier är spångade och ibland förstår jag inte varför. Men när det ligger spångar över lera eller små vattensamlingar är jag tacksam för att de finns där.


Sjön är ofta dold bakom skog och vass så det här är ingen runda man går för att ha sjön att titta på.

En gång i tiden kanske den här bänken fick sin placering för att det faktiskt gick att se sjön.

I de två fågeltornen har man bättre utsikt över sjön och alla vassruggar. Det är väl så här en fågelsjö ska se ut för att det ska vara optimalt för fåglar. Vass och små öar där de kan gömma sig och skydda sina ungar.

Jag stod i det norra tornet och tittade bort mot det södra.

Trolldruvorna vajar med sina svarta bär

Olika sorters klöver finns från vår till höst.


En liten glimt av sjön och även den nyare slalombacken på baksidan av Östberget.

Jag trodde att jag skulle hitta ganska många gulkremlor men kanske är det lite för tidigt än så länge. Jag hittade två sådana, två tegelkremlor, en sandsopp och en annan liten sopp, några små fasta röksvampar och en hel del fina små blodriskor. Alltihop skars ner i små bitar och hamnade i en kastrull där de förvälldes tillsammans med de blodriskor jag hittade i förrgår. Det blev bara en burk att frysa in för som ni vet så krymper svamp rejält när de antingen torkas eller förvälls. Jag har kvar blandade svampar i några burkar sedan tidigare så egentligen behöver jag inte mer i år. Men svampögonen aktiveras automatiskt när jag är ute i skogen när hösten kommer. Jag avviker dock inte från stigarna för jag är så nöjd med det jag hittar ändå.

Det är roligt att folk som passerar mig, när jag sitter på huk och skär av eller rensar svampen med den svampkniv som alltid är med nu, gärna stannar och pratar en stund. Alla vill veta vad för slags fynd jag gör, några berättar om sina svampfynd och någon vill veta hur man känner igen t ex blodriskor. En tjej ville titta och känna på både blodriskor och gulkremlor. Det är kul när jag kan vara behjälplig med att sprida lite kunskap. Jag har absolut inga stora svampkunskaper själv men många kan ännu mindre. Vid några tillfällen blev det dessutom vovvegos och då är ju min lycka gjord.
Det har blivit en hel del hundmöten den här veckan men veckans sötchock var helt klart en liten american shepherdvalp. Den kan inte ha varit mer än två-tre månader och otroligt mjuk och fin. Den hade de vackraste blåa ögon jag sett och den tittade tillitsfullt på mig med dem medan jag gosade runt i pälsen. En sådan vill jag ha…eller jag vill egentligen inte alls ha en hund men en liten längtan kom fram där.
När jag kom hem fick jag för första gången träffa den nyaste grannen. Hon flyttade hit för ett år sedan men går väldigt sällan ut pga svårigheter att röra sig. Tänk vad man kan känna sig ung och frisk ibland i jämförelse. Men nyfikenheten fick henne att gå ut utanför huset för att titta på förvandlingen. Det kom en granne till och tillsammans stod vi där och beundrade det som ska bli väldigt fint. Det tror vi alla tre.




































