Det blev ett rejält väderomslag. Från omkring 30 grader under några veckor till mestadels under 20 grader de senaste dagarna. Jag är nog inte ensam om att tycka att det är skönt och här vädrar jag dygnet runt nu för att få ut värmen. Balkongdörren är fullt öppen hela nätterna och vad underbart det är att inte behöva ta hänsyn till om det regnar (jag är så glad för att jag har tak över balkongen nu). Även fönstren i båda sovrummen är öppna så länge det inte blåser så att det regnar in. Hur själva fönstren påverkas behöver jag inte tänka på eftersom de ska bytas ut snart.
Det har varnats för skyfallsliknande regn och väldigt stora regnmängder men de varningarna gäller inte här utan längre österut. Visserligen har det varit ett ihållande regn med varierande styrka nästan hela dagen, med undantag för några få timmar med uppehåll i morse, men jag tror att det har kunnat tas tillvara av naturen och nu är det i alla fall ingen riskt för skogsbränder längre. Även dagarna innan har det kommit några skurar så marken var nog inte helt kruttorr inför det här mer ihållande regnet. Därför kanske det inte bara rann undan utan ner i jorden.
Jag har inte särskilt mycket att berätta om så därför får det handla om min sista storhandling innan bilen lämnas tillbaka. I den butik jag oftast handlar i samlar de ihop varor som närmar sig utgångsdatum eller inte är så fina som de ska vara för att folk ska vilja köpa dem och en låda kostar 20 kr oavsett inehåll. De brukar vara mer eller mindra lockande men i lördags, när jag var där, hade de ovanligt fräscha produkter i diverse lådor. Jag försåg mig med en grönsakslåda med diverse godsaker i. När jag kom hem packade jag upp, vilade en stund och sedan satte jag igång med matlagningen.

Jag köpte även morötter så det blev ugnsrostade broccoli och morötter och jag halverade även tomaterna och lät dem följa med in i ugnen. En av gurkorna blev till tzatziki (jag hade en burk havrefraiche hemma) och för att måltiden skulle kännas mer komplett stekte jag oumph med smak av timjan och vitlök. Potatis kändes överflödigt så det här fick räcka. Mums vad gott det var. Jag åt det här till middag två dagar i rad men sedan frös jag in grönsakerna till en annan dag. Den tzatziki som blev kvar fick förgylla den goda sallad som jag gjorde av isbergssalladen, resten av tomaterna, den andra gurkan, majs, vegofetaost, olja, vinäger och salladskrydda.

Oj, vad jag har ätit mycket sallad och för att få lite omväxling kokade jag pasta och gjorde en pastasallad när hälften återstod. Nu återstår bara en gurka och den använder jag som smörgåspålägg tillsammans med vegosalami och vegoost. Det blev lite stressigt att hinna göra av med allt medan det var fräscht så jag ska nog inte köpa sådana lådor fler gånger. Om det inte är frysbart så klart men de ugnsrostade grönsakerna kommer inte att vara riktigt lika goda när jag tar fram dem ur frysen. Färskt är bäst helt enkelt.
Det händer inte så ofta att mina inlägg handlar om mat men ibland får jag för mig att visa något av allt jag äter. Jag fortsätter på samma tema och berättar om ett litet dilemma. Det är egentligen ingen stor sak och det är nog svårt för en ickevegan att riktigt förstå vilket dilemma det här är. Men om ni tänker att jag har valt att vara vegan av flera orsaker och en av orsakerna är att jag inte vill bidra till att animaliska produkter produceras. Hur andra väljer att göra har jag inga åsikter om men för mig spelar det roll hur jag själv bidrar, eller helst inte bidrar.
Jag beställer ibland varor från Matsmart och jag har alltid varit nöjd. Så även med den senaste beställningen men av någon anledning packades några gratisprodukter ner i min kartong. Jag gillar pannkaka och skulle gärna ta emot de här varorna om de var veganska. Men det är de inte. De innehåller äggpulver och jag suckade tungt när jag läste det på innehållsförteckningen. Det ska tillsättas mjölk och det är inget problem eftersom havredryck går lika bra. Men jag vill ändå inte ha den här smeten och dilemmat är vad jag ska göra nu. Jag vill inte äta de här pannkakorna men jag vill absolut inte slänga smeten. Det vore på något sätt ännu värre för då har ju äggen, och därigenom de stackars hönorna, helt i onödan gått igenom en process bara för att slängas.
Jag förstår om ni skakar på huvudena nu och undrar vad problemet egentligen är men JAG VILL VERKLIGEN INTE BIDRA TILL NÅGON ANIMALISK PRODUKTION och indirekt blir det precis det jag tvingas göra. Problemet hade kunnat lösas om Matsmart hade frågat, eller låtit mig kryssa i en ruta om att jag ville ha de här produkterna, men tyvärr skickades de bara med och det var säkert någon fin tanke bakom. Jag frågade den granne jag gjorde utflykten med för en vecka sedan om hon ville ha dem men hon äter inte gluten. Det här är inget jag vill kontakta någon annan granne för och fråga om de är intresserade för mina grannar tillhör alla den generation som helst lagar mat på traditionellt sätt och inte med äggpulver.
Utgångsdatum är en bit in i november så förmodligen låter jag flaskorna stå i kylen tills jag bestämmer mig för vad jag ska göra. Grannen föreslog att jag skulle låta dem stå i kylen tills utgångsdatumet är passerat och då slänga dem. Jag skrattade gott åt den lösningen och vi får väl se. Jag skrev ett mail till Matsmart där jag sa att jag var väldigt nöjd med alla leveranser men att jag ville berätta hur fel en välment gåva kan bli. Jag höll en väldigt trevlig ton och det var sant att jag bara ville påpeka att de kanske ska fråga kunderna innan de skickar med något gratis. Till svar fick jag en ursäkt och ett löfte om att de ska se över den här delen. Dessutom fick jag en återbetalning på 49 kr. Det var inte något jag hade räknat med och inte blev jag nöjd heller. Det var säkert också en fin tanke men jag vill inte ha betalt för att jag får gratisvaror jag inte vill stödja. Det löser ju inte mitt dilemma utan visar mer på hur lite de förstår om vad problemet är. Jag förstår att det är svårt att förstå sig på hur en vegan tänker och jag tror ändå att jag är mycket mer vidsynt än många andra veganer, dvs jag accepterar andras synsätt, övertygelser och åsikter och tänker inte att jag är den som har rätt och andra fel. Jag vill bara att mitt val respekteras precis som jag respekterar andra personers val.

Hahaha, ja ni märker att jag gick igång ordentligt och det var inte riktigt meningen. Men som jag brukar göra när fingrarna samarbetar med tankarna så låter jag det vara. Jag är inte helt obeveklig när det gäller animaliska produkter men de varor jag kan handla till ickeveganska gäster är något jag själv väljer att handla och jag smakar aldrig på dem. Blir det något kvar måste den person varan inhandlades till ta med sig resterna härifrån när de åker. Till jul köper jag t ex både ägg och en liten julskinka för att de produkterna är viktiga för mina barn, särskilt min äldsta dotter. Men hon tar alltid med sig det som eventuellt blir kvar när hon åker hem igen. Det känns inte helt bra men det är ett val jag har gjort.
Egentligen borde rubriken ha något med mat att göra men nu blev det i stället att brandrisken är obefintlig för tillfället. Efter regn blir det ibland en regnbåge och en liten regnbågsstump syntes här utanför i förrgår. Så nu stämmer i alla fall början och slutet på inlägget med rubriken.

















































































