Dag 2 – Lübeck

När vi kom ombord på färjan mellan Trelleborg och Travemünde var klockan över tio på kvällen och jag brydde mig inte om att utforska båten utan gjorde mig genast i ordning och somnade. Min son gick ett varv men kom ganska snart tillbaka. Vi sov gott och vaknade när vi skulle lägga till i Travemünde. Ca två timmars bilresa senare var vi i Lübecks centrum och parkerade precis vid ån. Vi letade upp det frukostcafé vi hade sett ut men eftersom vi var för tidiga strosade vi omkring på stadens gator medan vi väntade på att caféet skulle öppna.

DSC_0008DSC_0014DSC_0016

Vi gick förbi många vackra byggnader och hamnade efter en stund vid Holsten gate, en port från senare medeltid (1464-1478).

Äntligen var det dags för frukost och ni förstår säkert att det smakade otroligt bra efter den långa väntan.

Mätta, nöjda och väldigt glada vandrade vi vidare i det vackra vädret. Nu valde vi att gå en lite mer naturnära promenad och följde en gångväg runt centrumön.

DSC_0039DSC_0061DSC_0067

Rätt som det var gick vi förbi en gammal stenbyggnad, en slags port som ledde till en annan gångväg. Men vi ville fortsätta den runda vi hade valt ut och stannade bara till en liten stund.

Vi hade tur med både väder och höstfärger.

Min son i ett glädjehopp.

Ett hopp till. Vi konstaterade båda två att vi var alldeles pirriga av glädje över allt vi upplevde och allt kändes så där alldeles underbart som det kan göra vid speciella tillfällen.

En svanfamilj som tar en förmiddagslur med fina vyer omkring sig.

DSC_0090DSC_0095DSC_0098

Vi gjorde en kort sväng upp bland bebyggelsen igen men vi dras alltid till vatten och snart var vi där igen.

Jag satt på en bänk vid ån, medan jag pratade i mobilen med min äldsta dotter, och kunde inte motstå att samtidigt lyfta kameran mot min son som så uppenbart njöt av väder och utsikt.

Till sist vek vi i alla fall upp till centrum för att köpa marsipan och äta lite lunch. Men sedan var det ganska skönt att sätta sig i bilen och köra bort från folkvimlet. Det är väldigt skönt att vara morgontidig i stadsmiljö. Vi fick vandra ganska ensamma genom stan på morgonen och hade inte alls någon lust att trängas lite senare. Vi var fullt nöjda med marsipaninköpet och ingen av oss är shoppingpersoner.

En avslutande bild från ån där vi hade bilen.

Vi kom till vårt väldigt slitna och omoderna men samtidigt rena och fräscha boende i Jerichow på kvällen och min son lagade en god, sen middag innan vi slocknade. Det var väldigt sköna sängar och vi sov gott, åt frukost och gav oss av igen mot nya upplevelser i Prag. Vi har valt att bo på AirBnB under vår resa och det här boendet, med kök, badrum, vardagsrum och sovrum kostade oss 207 kr. Då kan man inte klaga.

En kommentar

1. Lübeck har visst en hel del att bjuda på! Ser så mysigt ut när ni strosar runt 🙂
    För 207 kronor kan man nog inte klaga nej, vad gör det att det är lite omodernt då? Huvudsaken är ju ändå att det är rent och fräscht!

Gilla

2. Precis i min smak! Tidiga morgnar, nästan folktomt, fina miljöer och ett härligt väder! Att ni dessutom handlade god marsipan och har bra boenden är verkligen toppenbra!
    Många år sen vi var i Lübeck … en mysig stad att gå runt i är det och det skulle vara kul att åka dit igen.
    Ha det fortsatt bra! Tänker på er!

Gilla

3. Härliga bilder! Jag firade min 30-årsdag i Lubeck faktiskt. Då var barnen 3 och 5! Tyskland har många fina städer. Spännande att få följa er!

4. Så roligt med en liten rapport från er resa och ni ser verkligen ut att ha det bra! Lübeck är en fin liten stad men man avverkar den ganska så snabbt. Vi har varit där flera gånger för det ligger ju så nära. Holstentor hör självklart till att besöka men även Niederegger. Jag tycker mycket om deras marsipan och deras marsipante är verkligen inte sämre! Vid det här laget är ni väl kanske framme i Prag som verkligen är en fantastisk stad!

Kram och ha det fortsatt gott på er resa!

Gilla

• Jag saknar bloggvärlden lite men försöker hinna med någon liten rapport ibland. Vi har välfyllda dagar men jättekul. Prag har vi avverkat och är nu vid Comosjön i Italien 😄. Allt är lika härligt men på olika sätt.
      Kram

5. Solen skiner, du ler och grabben hoppar jämfota, vad mer kan man begära? Då är ju vilken miljö som helst kanon! Jag ser och hör att ni har det kanonbra”

Gilla

6. Fantastiskt! Vilken tripp vi får vara med på. Ser varmt och skönt ut också. Såååå fina foton. Ska bli spännande att få följa med till Prag. Hoppas allt flyter på, väntar med spänning på nästa inlägg.

Kram

7. Men oh, nu är ni verkligen igång på er underbara resa. När man passerat svenska gränsen och sagt hejdå på ett tag. Vilken frukost! Och vilken vacker kopp framför sonen. Stor men stilren. Allt annat hade passat mig ypperligt inklusive boendet utom de tidiga mornarna, men jag skulle säkert kunna ändra mitt sätt att leva, kanske bara tillfälligt. För är man uppe med tuppen så är man ju faktiskt trött på kvällen, i synnerhet när man rört sig och upplevt så mycket nytt och intressant hela långa dagen. Nu läser jag vidare, älskar att titta på din hoppande glada son!

Gilla

• Oj, det känns som jättelång tid sedan vi var i Lübeck men visst var det härligt 😀 Den frukosten var väldigt god och värd att vänta på. Som tur är har vi ungefär samma dygnsrytm och vill ha det på samma sätt. Det underlättar när man reser tillsammans. Min son är oftast glad och lite sprallig och jag blir glad bara av att se hur glad han är 😀
      Jag försökte nyss kommentera ditt inlägg om frisörbesöket men min det funkar inte alls så jag försöker igen vid tillfälle. Det är inte ofta vi har ett bra wifi som funkar som vi vill.