Utnäset

Vi tänkte oss en lite enklare vandring än den i Tivedens nationalpark, när vi igår förmiddag gav oss iväg mot naturreservatet Utnäset. Några mil nedanför Vätterns norra spets, på den västra sidan, ligger detta vackra naturreservat med en vandringsled på 4 km. Lägger man till promenaden från parkeringen till ledens början så blir rundan totalt 5 km. En  lagom promenad. Det var en mindre krävande vandring än dagen innan men det var en hel del uppför och nerför och ibland inte särskilt jämn mark under fötterna. Innan vi var framme vid själva leden var stigen till stor del spångad och det var inte så kul för lite ängsliga hundar. De gick på spången när de var tvungna men hoppade gärna ner och gick på sidan när de kunde.

Första glimten av en av Vätterns vikar.

DSC_0024,01

Blåbären var söta och goda.

Som sagt, kuperat även här men i alla fall en ganska fin stig.

Vattnet var riktigt grönt på vissa ställen.

Trots alla bad- och drickaställen så är det gott att få vatten ur den lilla kåsan. När det serveras så blir det kö.

Man måste även fylla på magen med något ätbart och blåbär är alltid gott.

När det känns jobbigt att själv behöva plocka blåbären så ställer matte upp.

”Men mamma, jag då. Glöm inte mig och att jag älskar dig mest”.

DSC_0054DSC_0056DSC_0066DSC_0072DSC_0113DSC_0118DSC_0120DSC_0122DSC_0132DSC_0135DSC_0138DSC_0147DSC_0149DSC_0151DSC_0158DSC_0162DSC_0179DSC_0181

Den här vandringen tog två timmar. Precis lika lång tid som den kortare runda vi gick dagen innan. Det visar tydligt vilken runda som var mest krävande. Men nog var vi trötta även efter den här utflykten. Den kändes i benen och även om vandringen inte var lika krävande så sa min ländrygg att den gjorde gott.

Tänk så många vackra platser och vandringsleder vi har överallt i vårt land. I närområdet här finns det massor av härliga promenadstigar och leder. I dag ska jag ge mig i kast med att gå runt Fagertärn. En vacker sjö i ett litet naturreservat, som i stort sett bara omsluter sjön och vandringsleden. Min syster och systerson åker hem nu på förmiddagen och jag ger mig ut ensam på kommande äventyr. Lite tråkigt, men jag vet att jag kan roa mig på egen hand.

En kommentar

1. Vackra miljöer – nog har vi en del att se i vårt avlånga land 🙂
    Hoppas du får en trevlig tur runt Fagertärn – mindfulness på hög nivå om du vandrar själv. Sällskap har sina fördelar men ensamhet kan vara nog så skönt det också (i lagom mängd så klart).

Gilla

• Vi har konstaterat att vi måste besöka våra egna närliggande vandringsleder och naturreservat. Förut har ju jag varit den som hindrat det men nu finns det inga ursäkter längre 😉
      Jag kommer att ha det väldigt skönt på min ensamvandring idag, det tvivlar jag inte alls på. Det blir kanske ett lite lugnare tempo och jag tror att jag t o m ska ta med lite matsäck 😀 Njuta ska jag i alla fall i det fina sommarvädret.

Gillad av 1 person

• Ja, visst är det vackert där 🙂 Jag kan inte säga om alla hundar äter blåbär men de jag har haft har gillat bär av alla möjliga sorter. Nalle och Kaya tycker väldigt mycket om dem också.

Gilla

• Den vandringen var riktigt härlig. Jag har hört att det är olika alger som ger vattnet färg. Kanske trivs inte samma slags alger i både salt- och sötvatten men det är nog i alla fall färgmässigt liknande alger 🙂
      Då är du som jag för jag älskar att vandra i skogen. Men allra mest gillar jag den karga jämtländska naturen och jag längtar tills jag kommer dit i augusti 😀

• Tack! Det är jätteskönt att vara här 😀 Jag åker hem på torsdag men tar en omväg förbi döttrarna i Örebro 🙂 Kan ju inte låta bli när jag kommer så nära, inte ens en timmes extra bilresa dit.

Gilla

2. Ser härligt ut! Ett fint reservat … ska googla lite sen och läsa om det 🙂 Jättefina bilder!
    Tror säkert du kan roa dig själv … antar du hade en bra vandring runt Fagertärn! Där har jag varit, men för länge sedan … många röda näckrosor blommade då … hoppas de finns kvar.

Gilla

3. Nu måste jag bara fråga, även om jag vandrar med dig åt fel håll, dvs jag börjar från senaste och går till de första, träffade ni många andra vandrare? jag förstår att ni inte fotar dem, men när man ser er vistelse så tror man att det bara var ni i hela nationalparken! Därför blev jag lite nyfiken, var det många som redan hittat dit? Säsongen är väl precis i starten. Här hos mig börjar inte högsäsongen förrän nu efter midsommar, lite synd i år då allt är nästan utblommat. Men okej, det är nu folk har semester. Jag har tassat de flesta vandringslederna här och dom är många kan jag säga. En del har vi gått med ryggsäckar och övernattat längs leder men det var några år sedan nu. Då var myggen så ilskna så vi inte kunde stanna ens för att dricka utan att få munnen full av mygg så vi hastade vidare tills vi kom till stugan. Fy bubblan. Men ni ser så fräscha o leende ut så ni har det nog myggfritt. Kram

• Första dagen var vi ensamma på leden fram till sista biten då vi plötsligt mötte folk hela tiden. Vid Utnäset mötte vi två personer. Vid Fagertärn såg jag två personer som gick efter mig men de vände när det blev besvärligare. Senaste rundan i nationalparken var jag så tidig så det var antagligen därför jag var helt ensam fram till Junker jägares sten. Där mötte jag två personer. När jag kom tillbaka till stranden vid utgångspunkten så såg jag en hel del folk men de badade och såg inte ut att vilja vandra 😉 De flesta är nog lite mer morgontrötta på semestern och kommer igång senare. Vi har gett oss iväg på morgon eller förmiddag varje dag och då kan man oftast njuta av naturen i lugn och ro. Det är så jag föredrar att ha det även om jag kan bli glad av att se och höra glada barn och hundar. Jag har gärna eget sällskap men annars kan det gärna få vara tomt på folk 😀
      Jag har förstått att du har många leder i din närhet. Synd att myggen stör så mycket men resten av året är det säkert härligt att ha den tillgången. Tack, vi var glada och inte såg vi många myggor så det var ett bra vandringsområde.