Ombergs ekopark

Egentligen är det nog lite skrattretande. Tisdagens utflyktsmål ligger ca tio minuter närmare mitt hem än den camping jag nu bor på. Men det är när man är på semester som man ska göra utflykter och fylla dagarna med upplevelser så jag hade redan i förväg planerat in en tripp till Ombergs ekopark. Lite kul är det att när min syster hörde att jag tänkte ta mig dit så ville hon gärna följa med. Inte ens när jag åker iväg kan vi vara ifrån varandra 😉 Jag blev glad för det är alltid kul att ha sällskap på upplevelseturer. Vi bestämde att vi skulle träffas på parkeringen nedanför Ombergs hjässa halvnio på morgonen och sedan se hur mycket jag och min gamla vovve skulle orka.149

Det är många år sedan jag senast gick upp till toppen på hjässan. Jag mindes det som att det var en väldigt brant väg och dessutom väldigt knölig och stenig. Därför var jag beredd på att det skulle bli en svår utmaning för både mig och Kasper. Men oj vad jag bedrog mig. Jag gick knäpptyst uppför backarna, för att luften skulle räcka till att ta mig framåt och uppåt, och jag gick väldigt långsamt och sparade verkligen på krafterna så det var inga problem. Inte var det lika långt som jag kom ihåg det heller.  Jag trodde nog att jag och Kasper skulle hålla jämna steg eftersom han brukar ha problem att gå uppför. Men han hade hittat energi någonstans och gick långt framför mig hela tiden. Helst skulle han ha velat hänga med min syster och Nalle som var lite längre fram. Jag blev riktigt förvånad över hur pigg han var. Han kanske blev så glad för att hans moster och kompis plötsligt var tillsammans med oss igen.

150154

155

153158

Utsikten uppe på toppen gör att man glömmer det besvärliga. Västerut ligger Vättern, Österut ser man Tåkern och i övrigt breder östgötaslätten ut sig. Vädret var nästan perfekt. Inte fantastisk sikt men bra, precis lagom varmt och solen trängde igenom de tunna slöjor av dis som fanns på himlen. För min del var det ren och skär lycka som strömmade genom kroppen. Jag älskar att komma ut i vacker natur och helst ska man ha någon slags utsikt. Lyckan skulle ha varit total om jag hade klarat av att vandra på någon av de leder som finns där men det är något jag får se fram emot lite längre fram.162

180

167175176

Naturligtvis måste man klättra upp i utsiktstornet när det finns ett sådant.

177

Trappan var lite läskig och vi tänkte inte ens tanken att ta med hundarna upp i tornet. I stället turades vi om att gå upp och att stanna nere med hundarna.

178

En stentrappa som leder till…absolut ingenting. Fotografens skugga kom visst med på bilden. Eller är det ett spöke?

179186187188189

Vem är gammal? Inte jag i alla fall. Inte en enda rynka!

190

När min syster gick upp i tornet blev Nalle alldeles olycklig och han grät tills hon kom tillbaka.

170

Någon är otroligt lycklig över att den han älskar mest i hela världen kommer tillbaka till honom.

171

Drickapaus för både hundar och människor.

20664780_1535723959781190_2132893160055713912_n

Nerför gick det lätt och snart var vi vid bilarna igen och fortsatte till nästa utsiktspunkt.

192196

Västra väggar har jag inte varit vid sedan jag var 15 år och jag och tre kompisar gav oss ut på cykelsemester. Då fanns det varken staket eller trädäck med bord. Det kändes mycket säkrare nu.

199201202

204

vi fortsatte en liten bit till längs den slingrande lilla vägen till Ommaborgen, som är den minsta av tre kända fornborgar på Omberg.

Sagan om drottning Omma:
Det var en gång en jätte som bodde i Västergötland. Han ville gifta sig med Drottning Omma, som bodde på Omberg. Jätten satte sig på sin stora häst och red över den klara vita isen som lagt sig på Vättern. När de kom fram till Ommas berg satte hästen upp ena hoven mot berget och råkade bilda en grotta. Plötsligt bildades sprickor i isen och strax föll jätten och hästen bakåt ner i sjön och drunknade. Drottning Omma blev så ledsen att hon grät och kom att gråta i evig tid.

Än idag faller hennes tårar ner i Rödgavels grotta, den grotta som bildades av hästens hov. Ibland gråter Omma så mycket, att det bildas dimma över Omberg. Det är därför Omma också kallas för Dimmornas drottning.

Det är inte så mycket kvar att se av borgen men nu  har vi i alla fall sett den.

210

Utsikten var inte dålig där heller. Min syster får skylla sig själv när hon hela tiden ställer sig framför fotografen 😉 Men den här fotografen tycker att det blir mer liv i bilder där en syster finns med.

209

Jag själv får också vara med ibland och vad är godare än en ljummen matsäcksmacka när man är ute på äventyr.

211

Någon har gjort en slags installation i en gran. Bilden är tagen genom bilrutan, därav suddigheten.

208

Efter allt det här var det ganska skönt att komma ”hem” till vår campingstuga igen. Vi skiljdes från min syster och Nalle och nu ses vi nog inte förrän på torsdag när vi kommer hem igen.

En kommentar

1. Härligt med påfyllning på upplevelsekontot! Ser verkligen mysigt ut där ni varit och den där installationen i granen är ju spännande 🙂

• God morgon! 🙂
      Det var en nödvändig tankning av energi och vackra vyer. Nu kan jag leva på det ett tag…om jag inte ger mig iväg på nya upptäcktsfärder i dag. Har inte bestämt mig ännu. Först blev jag lite illa berörd av pyntningen av granen och tänkte att det kanske var en olycksplats. Men jag såg inget som tydde på det så det är nog bara just en konstinstallation 🙂

Gillad av 1 person

• Jo man behöver lite påfyllning av upplevelser ibland!
        Tänkte inte ens tanken att det skulle kunna vara en olycka eller liknande men nu när du påpekar det så skulle det så klart kunna vara det.

Gilla

2. Många år sedan jag var däruppe på Hjässan, men utsikten därifrån glömmer man inte 🙂 Kul att din syster och Nalle följde med … härliga bilder!

• Den utsikten är nog den bästa i Östergötland (kanske, jag har inte sett allt) men det är lite synd att man oftast bara tar sig upp på Hjässan och kanske åker den väg som vi gjorde. Det finns så mycket att se och upptäcka på vandringsleder och jag ska verkligen försöka komma dit och göra det längre fram.
      Ja, det var kul att de ville följa med. Delade upplevelser blir roligare 😀

Gilla

3. Vilka härliga bilder och hela Vätternbygden är ju så vacker. Jag trivs så bra när jag kommer till Jönköping och får se Vättern på nära håll. Mysigt också att kunna ha djuren med och det var så gulligt att läsa om din systers hund som blev olycklig när hon klättrade upp i ett torn.
    Kram

• Ja, det finns så många fina platser när man väl börjar hålla utkik. Jag måste bli duktigare på att företa mig saker även när jag inte är på ”semester”. Visst tar jag slut men det finns mycket jag orkar om jag får åka hem och lägga mig en stund sedan 🙂
      För oss är det självklart att hundarna ska med. Om det är möjligt att ha med dem så är de alltid med 😀 Nalle och hans ”mamma” (hon kallar sig så) har en väldigt speciell relation. Det är ingen tvekan om att de hör ihop. Likadant var det med Kasper och hans husse och det kan jag aldrig tävla med. Men vi har en fin relation på ett annat sätt, kanske ett mer vanligt sätt 😉

Gilla

4. Vilken härlig dag ni verkar ha haft. Nog är jag imponerad av utsikten. Vet ju att vättern är fin men jag har aldrig varit på den sidan vid omberg. Vore det närmare skulle jag åka dit direkt. Ni har ju så fina vandringsleder söderöver. Här finns det bara igenvuxna stiga och karlhyggen så att gå i skogen är en kamp och risk att bryta benen

• Det var en jätteskön dag och det är väldigt fint här. Men ett litet östgötskt berg kan nog ändå inte mäta sig med de höjder du har tillgång till. Jag längtar efter att upptäcka många olika vandringsleder här. Förut brukade vi ofta åka till Andersön eller Forsaleden om vi ville ha fina vandringar. Det kanske är lite för långt bort från dig men om du har ärende till Östersund så rekomenderar jag speciellt Andersön och att gå runt hela udden. Forsaleden ligger i Bräcke kommun så den kanske ligger bättre till 😀 Det är ju inte bra om du bryter benen där ute långt från folk så var försiktig.

• Du vet ju hur mycket jag har längtat efter fina vyer och nu har jag fått dem 😀 Alla vi fyra tyckte att det var en väldigt bra förmiddag.
      Nalles största idol är hans matte så han är bara riktigt lycklig när hon är med honom. Hur det ska gå nästa vecka när matte är ute och reser får vi se. Det har gått bra förut men han tycker inte att det är roligt.