Hit åker jag varje år i första halvan av juni, om jag har möjlighet. Men jag tror inte att jag har skrivit något om hur området blev den kalkmark som nu bjuder på olika orkidéer och annat fint. Det fanns en gång en grund sjö här med en botten som var täckt av kalk. I slutet av 1600-talet ville bönder ha mer betesmark till sina djur och beslöt sig för att minska sjöns yta. Acksjöns vattennivå sänktes genom att ett dike grävdes genom den grusås som skiljer Storsjön från Acksjön. Men när väl vattnet fått fart grävde det ur ett brett och brant dike genom åsen som kallas Käringgraven. Enligt infotavlan var det som att dra proppen ur ett badkar. En del av åsen spolades bort och hela Acksjön tömdes på vatten. Kvar blev en öken av kalk där bara växter som älskar kalk kan leva, exempelvis vissa orkidéer.
När jag klev ur bilen kom stora horder av mygg farandes. Jag får aldrig några kliande, röda bulor av myggbett. Faktiskt så märker jag inte av dem alls mer än att det är irriterande att ha myggorna surrande omkring mig. Ibland känner jag att de sticker mig någonstans men sedan händer inget mer. Förmodligen har jag blivit immun mot vad det än är de sprutar in. Men som sagt, jag vill inte ha dem på mig och därför var jag glad för att jag hade kommit ihåg att ta med myggspray. Denna fantastiska uppfinning. Jag sprejade ordentligt runt huvudet och händerna och plötsligt var myggorna borta. Då kunde jag ägna mig åt det jag kom dit för…att hitta guckuskor och kanske några andra fina blommor. Den här guckuskon var den första jag såg och den växte helt ensam precis vid stigen.

Strax efter det fyndet såg jag många klungor med utblommade och vissna guckuskor men jag fortsatte för finns det en lagom utslagen blomma så finns det säkert fler. Jag följde skyltarna som visade naturstigen och vek av till vänster, gick på spången och kom så småningom fram till det område där flest guckuskor växer.

De vackra och fascinerande blommorna växer inte mitt i kalkområdet utan runt omkring, nära skogen. Innan jag upptäckte det här området såg jag bara guckuskor vid ett tillfälle men nu har jag lyxen att kunna se dem i mängder varje år. De sprider en svag doft av vanilj och den doften lockar små bin som kryper ner i toffeln. När biet upptäcker att det har blivit lurat och att det inte finns någon nektar finns det bara en väg ut och det är bakom ståndarna. Där blir biet pudrat med pollen och när biet flyger iväg och luras av nästa guckusko blir den blomman pollinerad. Visst är naturen förunderlig och man kan nästan tro att någon smart varelse ligger bakom allt. Men det är en utveckling som jag tror har skett utan mänsklig inblandning. Tänk att dessa märkvärdiga blommor växer helt vilt, utan genmanipulationer eller annan hjälp från oss. Nu hoppas jag att jag har rätt men jag har svårt att tro att dessa vilda blommor har utsatts för medveten påverkan från oss.





Den här kalköknen breder ut sig åt flera håll med små avsnitt av låg vegetation som avgränsningar. Det är verkligen ren kalk man går i och det syns på skorna, som fick en rejäl rengöring när jag kom hem.

Vissa orkidéer trivs väldigt bra i den här karga miljön och jag hittade några. Vissa av dem kan vara svåra att upptäcka och jag var egentligen för tidigt ute för att få den där rika upplevelsen då många orkidéer blommar samtidigt. Flugblomstren är spännande blommor. Blommorna har en färg och en doft som påminner om en insektshona. De riktiga insektshanarna blir lurade och försöker para sig med blommorna, vilket leder till att blommorna blir pollinerade. Återigen konstaterar jag att naturen är fantastisk.










Några fler blommor, som inte växte i kalken utan på sidan om.



Jag kom ut från skogen och gick en bit längs sjön för att vända upp i skogen mot parkeringen lite senare.


Jag tänkte att jag skulle göra mitt andra årliga blomsterbesök idag men den här morgonen kändes luftrören lite sämre och jag avvaktar någon dag. Ni vet nog vilka blommor jag tänker på. Naturligtvis är det Jämtlands landskapsblomma brunkulla som måste ses varje år. Den sällsynta orkidén, som ser så oansenlig ut på lite håll men som är så fin när man kommer riktigt nära, är ännu en blomma jag gärna vill se varje säsong.





















































