Nu konstaterar jag att våren är här. Meteorologisk vår har vi haft några veckor men det har inte känts som om verkligheten har svarat upp mot vetenskapen. Det är nästan en vecka sedan jag skrev förra inlägget men det har inte funnits så mycket inspiration. Motivet nedan är det enda jag har lyft kameran mot och det gjorde jag bara för att dokumentera att nästan all snö är borta där solens strålar når fram. I skuggiga lägen finns det fortfarande en hel del snö.

Men idag sken solen och den värmde så skönt. Det var inte många plusgrader men det var ändå vårkänslor som tog över. Jag skulle åka och tanka bilen och efter påfyllningen åkte jag till Storsjöodjursspaningen och utgick därifrån för min promenad. Det var en bra dag att tanka på. Min närmaste mack ligger alltid lågt i pris men för några dagar sedan fick jag ett mail om att de firar 10 år och har sänkt pris hela helgen. Min tank var nästan tom och det kändes lämpligt att fylla på den inför resan om några dagar. Det var en sänkning på 70-80 öre/liter. Med min lilla tank blev det inte ens 20 kr i rabatt men det är klart att jag ändå passade på. Det händer då och då att de sänker priset men oftast bara en dag och inte riktigt lika mycket.
Isen brukar vara seg och även om den ser svag ut så dröjer det nog innan den försvinner. Det brukar bli någon gång runt Valborg men jag gissar att det dröjer längre än så i år.

Jag valde att inte gå mot stan den här gången utan i stället under Vallsundsbron och ungefär halvvägs hem.

Så här har det sett ut hos många av er länge nu och här har vi fått vänta lite längre.


Det knoppas lite överallt och i vissa träd får de nya knopparna samsas med fjolårets löv.





Som vanligt på våren så är det väldigt lågt vattenstånd. Nästan hela stenstranden försvinner i början av sommaren.

Har ni sett en blåvit livboj någon gång? Jag har gått här otaliga gånger men jag har aldrig tänkt på att den ser lite annorlunda ut. Jag gillar blått och tycker att den här är finare än de som oftast finns men å andra sidan så syns nog de röda lite bättre.

Det måste bli en sista bild på de fortfarande snötäckta fjällen. Om några dagar åker jag iväg och när jag kommer hem är de förhoppningsvis nästan snöfria.

Efter en lagom lång promenad kom jag tillbaka till bilen och lyfte kameran en sista gång.

Apropå bil så har jag nästan, men bara nästan, bestämt mig för att när leasingkontraktet går ut på min bil (augusti nästa år) ska jag inte ha en ny bil. Jag har funderat mycket och eftersom jag får sänkt inkomst då min man skulle ha gått i pension så är det inte riktigt försvarbart att lägga en så stor del på en bil. Men jag har inte funderat helt klart. Just nu lutar det starkt åt att jag fr o m nästa höst ska nyttja buss- och tågtrafik och kanske hyra en bil vid några få längre resor. Det känns faktiskt som om det skulle vara skönt. En annan sorts frihet. Bilen innebär mycket frihet att kunna ta mig till avlägsna områden men att inte behöva ha en bil innebär också en sorts frihet. Jag har ett år på mig att bestämma mig och om jag bestämmer mig för att vara utan bil så är det ju väldigt lätt att ångra mig om det inte blir bra. Bilförsäljarna finns alltid där.































