Varje morgon kollar jag i väderappen när det ser ut att kunna vara uppehåll tillräckligt länge för en promenad på 1-2 timmar. Morgnarna brukar vara bra för det ändamålet men även eftermiddagarna. Jag gillar morgnar bäst så det blir oftast då jag går ut. Det gör mig inte ett dugg om det är lite kyligt utan jag föredrar nästan det. Andningen känns en aning lättare och jag slipper bli svettig. När jag sedan kommer hem gör det inget om det kommer en skur.
Men jag tycker lite synd om alla ungdomar och deras föräldrar och ledare som är här för att delta i Storsjöcupen den här veckan. Idag är cupen över och jag gissar att många har blivit både blöta och kalla. 508 lag från både Sverige och en del andra länder har varit här och spelat. Mest norska lag enligt nyhetsrapporteringarna och de norska lagen är tydligen väldigt duktiga. Det står husvagnar och husbilar på många tillfälliga campingar och en hel del tält också. Elkablar är dragna över gångbanor (med något slags skydd över) och säkert på andra ställen också. Bajamajor står uppställda och det är en stor organisation för att ordna något sådant. Kul för alla som gillar fotboll och kul att Östersund hamnar i fokus ibland men jag bryr mig inte särskilt mycket.
Jag går mina promenader, fotar någon blomma eller någon vy ibland och njuter av att kunna vara ute och röra på mig. Krolliljor gillar jag. Lökväxter som förmodligen inte ursprungligen är vilda men som jag ser lite här och där.

Det är en sak jag inte förstår med min blogg och det är varför foton, som jag tycker är ganska bra och skarpa, blir sämre och suddigare när de hamnar i bloggen. Inte alla men en hel del. Titta på bilderna nedan. Den vita krolliljan är inte särskilt skarp men den röda blev ganska bra. Om jag infogar den i ett galleri, som de första två bilderna, så är den betydligt bättre när man klickar upp den i större storlek än om jag lägger bilden för sig själv, som jag har gjort under de här två bilderna.



Kanske är det bara jag som ser den skillnaden men eftersom jag ser den störs jag av att det blir så. Likadant är det med bilden med alla rödfibblor nedan. Den är inte alls perfekt men är ändå lite tydligare när den ligger i ett galleri och kan klickas upp i större storlek. Även här är bilden med som solitär under galleriet för jämförelse.



Jag såg skillnad även på de här regnbågsbilderna och kanske blir det så att jag använder galleri mer hädanefter. Det är ju inte kul om bilderna blir sämre än de är i verkligheten. Tyvärr fick jag inte med hela regnbågen i samma bild. Det var häftigt att stå på balkongen och se hur det först bara var en liten ljuspunkt som växte sig högre och högre och som började svänga och till slut bilda en hel regnbåge.


Jag är nöjd med både kameran och mina objektiv. Mest använder jag det större objektivet men jag borde nog byta till det mindre vid närbilder. Men så här bra har jag aldrig kunnat fota Vallsundsbron från min balkong förut och då hade ändå det gamla objektivet en lika lång brännvidd som det nya. Bilden är beskuren från en av de regnbågsbilder jag valde bort.

En sak jag har glömt att ta med i tidigare inlägg är att när jag kom in på akuten och all provtagning var klar så frågade sköterskan mig om jag någonsin hade blivit misshandlad i en nära relation. Jag kunde ärligt svara nej på den frågan men jag la till att jag var glad för att hon frågade. Enligt sköterskan är det något de försöker göra så ofta som möjligt. De tänker att kanske får de inte alltid ärliga svar första gången men nästa gång kan en sådan fråga ha satt igång något och kanske kan någon fångas upp innan det blir för sent. Hur kunde jag glömma att berätta om något som jag tycker är så bra och viktigt?
















































































