Vad gör en mamma när hennes son ringer och säger att nu är det inte bra (ändrade ordvalet lite). Jo, impulsen är så klart att lösa problemet och jag sa: jag kommer. Jag fick veta position och 10 minuter senare var jag på väg.
Min son är inte den som ger upp i första taget men nu var det lite för mycket som samlades i den hög som fick bägaren att rinna över. För det första var det ren och skär tur att han lyckades ringa eftersom hans mobil hade börjat krångla och nästan helt vägrade koppla upp sig mot mobilnätet. Tidigare under dagen hade jag fått en liten rapport via hans smartklocka, som också går att ringa samtal med, och så länge den fungerade var planen att fortsätta. Men när han på bara några km hade fått sin tredje punktering och det dessutom regnade kändes det ganska tungt. Han upptäckte ett litet hål i själva däcket och då hjälper inga lagningar på slangen eller den extra slang han redan hade bytt till. Väderleksutsikterna som visade massor av regn den kommande veckan lyfte inte heller upp humöret och det gjorde inte heller det faktum att varken klocka eller mobil fungerade. Han lyckades ringa ett kort samtal till mig, skrev några rader i familjechatten och sedan ville inte mobilen mer.
Strax före halvsju på söndagskvällen, då han hade avverkat nästan två dagsetapper och kommit ca 17 mil, tog jag bilen och for den lite drygt två timmar långa vägen förbi Åre, in på Skalstugevägen och någon km in över norska gränsen och där satt min son vid vägkanten. Han hade lagat lite mat på stormköket och plockat isär cykeln (som faktiskt då fick plats i min lilla bil). Det kändes så klart jättetrist att behöva avbryta men ibland får man helt enkelt acceptera att det inte blir som det var tänkt. Men han var inte säker på om han skulle ge upp eller om han skulle ta tåget till Trondheim dagen efter för att därifrån följa sin ursprungliga plan. Vi konstaterade att det var tur att det hände inte alltför långt från mig och inte långt ute på den norska landsbygden. Det hade löst sig då också på något vis men kanske inte lika enkelt som det nu gjorde.
För att han skulle vilja och kunna fortsätta dagen efter måste mobilen få nytt liv, cykeln åtgärdas och det viktigaste av allt – lusten måste komma tillbaka och där hjälpte inte väderprognoserna till. Min son åkte och köpte ett nytt däck och då fick han också tips om hur han skulle kunna åtgärda ett hål i däcket provisoriskt. Han funderade på om han kunde köpa en gammal modell av sitt mobilmärke men det kändes väldigt onödigt eftersom en ny mobil ska inhandlas om någon månad, då den nya modellen kommer ut. Han gjorde en ominstallation av den senaste uppdateringen men det blev ingen skillnad. Till sist tog han beslutet att avbryta sitt äventyr. Prestationen och äventyret var ju ändå stora. Det är inte dåligt att ha cyklat från Uppsala till Norge via Östersund och Åre på små vägar, som gör resan längre än en normal bilresa. Lite surt att de två bokade hotellnätterna i Trondheim inte skulle återbetalas men det var inte mycket att göra något åt.
Återigen kom jag in i fjällvärlden men den här gången ville jag komma snabbt fram så jag gick inte ens ur bilen när jag lite snabbt riktade kameran mot några fina motiv. Jag stannade bara till och knappt det. Klockan närmade sig halvnio när jag kom in i det här fjällandskapet.



En väldigt suddig bild men den får vara med bara för att visa att jag faktiskt kom in i Norge, om än bara någon kilometer.

Jag la mig inte i beslutet som min son tog men nu känner jag att det var ett väldigt klokt beslut med tanke på alla vädervarningar i Norge. Min son tog tåget hem igår kväll och cykeln står kvar i mitt förråd vid sidan av min bil i garaget. Om någon eller några veckor kommer min son hit igen för att ta cykeln med sig hem på tåget. Han ville bara hem och det är inte det allra lättaste om man ska ha med sig en cykel. För att slippa byta mellan olika regionaltåg, där cykeln får följa med, tänker han boka en resa längre fram med Snälltåget. Ett tåg som både har plats för cykeln och som går hela vägen till Uppsala. För min del blev det extra tid med min son och snart kommer han upp några dagar igen. Inte alls så dumt men trist för hans skull att det inte blev riktigt som planerat.


































































