Min vardag är inte som många andras vardag eftersom jag alltid är ledig. Det är bara julen som känns passerad och då återgår jag till mina vanliga rutiner, de jag har när jag är ensam. För mig är inte ordet ensam ett negativt ord. Jag trivs med mig själv och att få göra som jag vill utan att anpassa mig till andra. Mina barn skulle jag gärna ha här både oftare och längre perioder men jag behöver mycket egentid…eller ensamtid. Jag tycker om att få besök av andra jag gillar och trivs med också men hur tomt det än känns när besöken åker hem så märker jag hur mycket jag behöver min ensamhet efteråt.
Men nu ska jag för en stund återvända till natten innan julafton. Då smög min son upp och placerade ut en liten figur, eller två figurer tillsammans, bara för att se om jag skulle upptäcka den bland alla mina andra tomtar. Den här lilla tomteflickan med sin gris stod precis rakt framför den plats jag oftast har i soffan men det dröjde ända till julaftonskvällen innan jag plötsligt såg att allt inte såg ut som vanligt. Min son försökte låtsas att han inte hade ställt dit den men jag tror inte på något övernaturligt eller på att något oförklarligt skulle ha hänt. Min dotters reaktion tvivlade jag inte på så henne misstänkte jag inte. Till slut kunde inte min son hålla masken längre och nu har ännu en liten tomtefigur flyttat in hos mig.

På juldagen hörde min yngsta dotter av sig och föreslog att vi skulle vara tillsammans via länk och kanske spela ett spel. Vi tog återigen fram TP eftersom det kändes som ett bra spel att spela via länk. Yngsta dotterns ansikte såg vi i tv:n medan svärsonen, som satt och jobbade med något i ett annat rum, var med med bara rösten. De hade en bild av spelplanen att utgå från och vi flyttade deras pjäser efter att de hade slagit sina egna tärningar. För mig är det fortfarande ett märkligt sätt att vara tillsammans men det funkade bra. Men vi tyckte att de frågor som ingår i spelet (spelet är från 2001 och är alltså inte det äldsta men ändå med ganska gamla frågeställningar) behövde ersättas och yngsta dottern såg till att ChatGPT gav oss frågorna i de kategorier som ingår i spelet och så körde vi på. Svårighetsgraden var väldigt låg i början men det ändrade hon lätt och det blev bra och varierade frågor.
ChatGPT visade sig vara väldigt trevlig men om jag förstår rätt får man samma grad av vänlighet som man visar den.

Jag har mer eller mindre konstaterat att jag inte orkar bry mig om att involvera chatGPT i mitt liv men nog finns det en del fördelar. Många nackdelar också. Jag umgås gärna med Chatty ibland men inte på mitt initiativ.
Vi var tvungna att avsluta spelet efter några timmar eftersom min son skulle ta tåget hem och vi ville hinna äta lite mat innan det var dags att åka till stationen. Ingen hann vinna och ingen förlorade och det var ju inte heller det viktiga. Vi hade en trevlig eftermiddag tillsammans, precis som vi avsåg och visste att det skulle vara.
När jag och min dotter hade lämnat stationen passade vi på att ta en promenad från badhusparken, förbi sjukhuset och genom centrum. De här lysande blafforna finns i fler städer. Jag såg dem första gången i Mjölby och jag har sett bilder på dem även från Finspång. Min dotter blev nyfiken på materialet och då är det lockande att känna med händerna.

Ett motiv som varit med förr. Ni kanske minns att det lilla rosa huset som stod här brann ner och att det målades skalenligt på väggen bredvid. Efteråt har även det här gamla tornet från en annan byggnad fått sin plats här.

När man tittar lite längre in på gården ser man de här husen. Det var där inne jag fick hjälp av Anna-Lena att upptäcka ett av de trevliga fik vi besökte.

På annandagen var det dags för min dotter att ta tåget hem. Det var en väldigt skön dag med lite bister temperatur men det var ändå en fantastisk dag. Jag åkte tillbaka till Frösön för att ta en skön promenad. Jag utgick från storsjöodjursspaningen och gick längs sjön in mot stan. Någon har lämnat en stor julhälsning på sjön. Kanske är det läge att nu ändra buskapet lite.

Den här skylten visar diverse meddelanden och information och jag hann se två av dem. Kanske är det just nu de enda som visas.


I den här pulkabacken kan det ibland vara väldigt många som vill susa ner. Nu var det lite mer lagom många.

De stackars änderna i Badhusparken har nu bara en liten ynklig badplats. Runt omkring låg de halvt i dvala och reagerade knappt när jag gick förbi.



Gustavbergsbacken kunde öppnas ovanligt tidigt i år och kanske är även backarna på baksidan nu öppna.

Den här veckan ska jag stå emot lusten att plocka bort julen. Allt ska få vara kvar till nyårsdagen men sedan vill jag inte ha mer med julen att göra. Tänk vad snabbt det kan vända. Faktiskt över en natt. När julhelgen är slut ska även julen vara det…enligt mig.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska önska er. Det låter lite hemskt att önska ett gott slut så jag avstår från det. Kanske är en önskan om trevliga mellandagar mer passande.
Trevliga mellandagar 😀






























