Vi lämnade översvämningshuset tidigt eftersom vi dels hade en dag full med upplevelser framför oss och dels ville vi inte vara kvar när rörmokaren kom för att fixa rören ordentligt. Snart hamnade vi i precis ett sådant landskap som vi båda hade sett framför oss när vi planerade resan in i både Wales och Skottland. Här är vi i Wales och vi blev inte besvikna. Gröna, böljande kullar, får lite här och där och en vindlande väg som förde oss fram mitt i allt detta. Vi stannade så klart till lite då och då och fåren verkade vara vana vid turister med kameror.




Några gånger gick vägen förbi små sjöar och då ville vi självklart stanna till en stund. Som ni ser gjorde vädret sitt bästa för att göra vår resa trevlig.


När jag inte körde passade jag på att fota från bilen och precis som under Norgeresan förra sommaren blev jag förvånad över hur bra bilderna ändå blev från en skumpande bil med smutsig framruta. Jag och min son var överens om att den här resan gjorde vi för att uppleva naturen och de små orterna beundrade vi bara inifrån bilen. Men för oss var även hela resan målet och jag försökte dokumentera så mycket som möjligt.





Det var ju den här naturen vi ville uppleva och det fick vi verkligen göra.


När vi såg den här vyn var det självklart att stanna till en stund.


Sedan fortsatte vi resan och fotandet från bilen.




Så småningom kom vi till målet för dagen. Naturligtvis ville vi vandra lite i bergsmiljö och gärna komma upp en bit. Berget Cadair Idris är ett berg i Wales, som min son hade hittat och visat mig, och jag var genast med på noterna. Vi hade inga ambitioner att komma upp på en topp men det finns en sjö en bit upp som vi satte upp som mål. På andra sidan den lilla forsande bäcken börjar färden uppåt, mestadels med trappsteg. Det uppskattar säkert många men där det gick valde jag att i stället gå på sidan om trapporna. Lite för höga trappsteg sliter på benen. Nerför gillade jag dem bättre.

Här kom min son på att han hade glömt sin vattenflaska i bilen och vätska behöver man en varm dag när man ska ta sig upp en hel del höjdmeter. Jag satt gärna där på bänken och väntade medan min son, som har en kondis jag aldrig kan jämföra min med, snabbt tog sig ner igen för att hämta sitt vatten.

Jag tittade lite närmare på det lilla fallet. Det tog en stund att hämta vattnet och jag hann med ett ganska långt samtal med en kvinna som hade en jättefin blandrashund, räddad från något land (minns inte nu). Hunden var 12 år gammal men hade mycket ork fortfarande. Kvinnan och hennes hund fortsatte uppåt och snart var min son tillbaka.

Bakom oss såg vyn ut så här.

Det var väldigt många trappsteg och det var aldrig någon paus i klättrandet. Jo, pausar tog vi så klart men stigen fortsatte uppåt i stort sett hela tiden.

Min son fångade mig mitt i ett skratt och ett hojtande till kvinnan med hunden som vinkade glatt till mig. Det här var en kämpig klättring men jag kunde ju inte ge upp. Med många små stopp för att pusta kom vi ändå framåt och uppåt.

Min son kämpade också men hade det väldigt mycket lättare med flåset än jag. Inte så underligt. Här passerade jag och han kom lätt ikapp mig lite senare.

Gänget där nere består av två kvinnor, som vandrade tillsammans, och ett par som vilade en stund i skuggan. När vi passerade blev vi bjudna på vindruvor och en liten pratstund och det blev tydligen de två kvinnorna också. Det var kul att vi turades om att passera varandra och säga några ord varje gång. Det var inte bara jag som kämpade men vi gjorde det bra allihop.

Sedan finns det ju en del som har energi över till att spexa. Då ler jag lite extra.

Vackert var det och jag kunde njuta av att vara där i Wales och vandra upp bland bergen.

Här hittade vi ett ryggstöd, satte oss på våra sittunderlag i det mjuka underlaget och tog fram vår matsäck. Här var jag ganska slut både i kropp och knopp men sjön skulle inte vara alltför långt bort. Vid någon av pratstunderna med de andra vandrarna fick vi uppfattningen att den skulle ligga bakom nästa krön i den här bilden.

Men så bra var det inte. När vi hade gått en bit till och mötte några på väg ner fick vi veta att sjön låg ca 800 yards bort, drygt 730 m. Det var inte lika brant längre så det fanns ingen tvekan om att vi skulle ta oss dit.

Det ser folktomt ut på bilden men när vi kom närmare satt flera av våra bekantskaper från vandringen där och njöt av en stunds lugn och vila.

Jag var glad över att det värsta var över och njöt också av att vara där.

Den här vovven ville inte sluta simma. Han simmade fram och tillbaka i sjön och verkade ha hur mycket energi som helst trots en varm vandring uppför. Till sist kom han i alla fall närmare och tittade frågande på sin husse och matte, precis som om han ville veta om han fick simma lite mer eller om han måste komma upp nu.

Förra sommaren var jag besviken över min försämrade kondition men tänkte att det berodde mycket på att foten hade tvingat mig till mycket stillasittande. Men tyvärr är det inte hela sanningen för i år har jag gått mycket och ändå hade jag ännu sämre ork. Det var så pass jobbigt att jag konstaterade att nu hade vågskålen tippat över till att det inte är värt besväret att ta sig upp på höjder liknande denna. Jättetrist men när ålder och krämpor säger ifrån så måste man nog lyssna. Jag tänkte att jag i alla fall fortfarande kan promenera i mer normal miljö med små höjdskillnader. Nerför det här berget gick det både mycket lättare och fortare och då var trapporna till stor nytta.
Jag avslutar med några selfies som min son tog. Alla är så klart från den här bergsvandringen. På sista bilden, den från vår fikaplats, syns det tydligt hur påverkad jag är. Jag är inte röd av solen (solskydd spf 50) utan av ansträngning.



En härlig dag och en kompensation efter alla missöden, trots trytande ork. Nästa dag hamnade vi i Lake District, England.





















































































