I morse gav jag mig iväg på en blomsterutflykt. I första hand var det Jämtlands landskapsblomma brunkulla jag ville se och jag vet ju var den sällsynta orkidén växer. Jag känner till två platser där den trivs men oftast besöker jag brunkullalokalen vid Marieby.
Innan jag for dit stötte jag på en del annan blomsterfägring. Just nu pågår städning av det stora varmgaraget och alla vi som har våra parkeringsplatser där får under tiden parkera där det går inom området. Det är många bilar på gräsmattorna med andra ord. Jag har ställt min bil precis vid den här fina rosentryn. När blommorna vissnar kommer så småningom bären och då lyser buskarna i stället upp i en orange ton. Lika fint då som nu.


Eftersom jag passerade Ändsjön så stannade jag till nära fågeltornet för att se om kanske några fågelungar ville visa sig. Lungörten blommar för fullt på många platser och även här.


Det var nästan helt tomt i den del av sjön jag såg. En enda sothöna och en av ungarna hann jag se innan de försvann in i vassen. Däremot hoppade jag till när någon bakom mig helt plötsligt sa god morgon. Det var en ung kille som låg på bänken och sov i sin sovsäck. Eller rättare sagt så sov han inte längre utan han satte sig upp och log rart. Han kunde inte många ord på svenska men på styltig engelska förklarade han att han inte hade sovit så bra och var trött. Jag sa att jag skulle vara tyst så han kunde fortsätta att sova och det valde han att göra. Om han hade festat eller bara var på väg någonstans och valde att övernatta i fågeltornet vet jag inte men jag hoppas att han fick sova ifred ett tag.

Sothöneungen har nu blivit av med det spretiga röda som fanns i ansiktet sist jag var här. Nu är den mycket finare.
Jag for ganska snart vidare mot brunkullorna.

En kort stig ledde fram till den glänta där spångar är utlagda och där man ombeds att hålla sig på dem för att inte förstöra något.

Jag var helt ensam där och jag hittade ett antal fina exemplar. De är inte stora så man måste titta noga för att se dem. I alla fall när de växer en och en. Till hjälp har man små växtpinnar som har satts ut för att markera var de finns. Både guckuskor, som jag tittade på för ca en vecka sedan, och brunkullor är orkidéer men har ingen som helst likhet med varandra. Eller jo, likheter finns det men de olika blomdelarna är placerade helt annorlunda hos brunkullan. Vill ni veta mer om det så finns google.




Kommer ni ihåg att jag visade en bild på en jämtländsk maskros i förra inlägget. Jag blev lite fundersam efter ett tag och nu kan jag konstatera att det var inte alls en sådan. Det har jag rättat till i det inlägget och här kan jag nu visa en riktig jämtländsk maskros. Rätt ska ju vara rätt.

Jag tycker att humleblomster är spännande. Inte ett dugg sällsynta men ändå nästan lika spännande som brunkullor. Här har jag bara med ett stadie men de är fina i alla stadier och även som utblommade.

Smörbollar är så fina. Tänk vad mycket fint naturen bjuder på. Och inte behöver man rensa ogräs eller sköta om sina rabatter utan man kan bara gå ut och njuta. Perfekt för min del men alla tycker inte lika och många vill ha båda delarna.


Det kom med en tuva med midsommarblomster också. Det är ju ändå annandag midsommar 😀













































