Hemma är bäst

Det spelade ingen roll hur roligt det var att träffa familjen eller hur fint naturen visade upp sig söderut. Jag längtade ändå hem och när jag gav mig iväg från Örebro var det med både vemod, eftersom jag troligtvis inte får träffa varken mina barn eller min syster på länge, och glädje för att jag var på väg hem. Jag valde en delvis annorlunda väg och stannade för natten i Mora. Mora är en stad som man oftast bara passerar på väg till ett annat mål. Men vi har faktiskt stannat till där några gånger med husvagnen. Första gången var campingen översvämmad och där husvagnar och husbilar skulle stå simmade ett antal svanar. Vi fricampade i stället. Då besökte vi Tomteland i Gesunda med våra två äldsta ungar, varav den ena bara var några veckor gammal. Vi har gjort ännu ett besök där när familjen hade utökats med en liten tjej till. När barnen var utflugna stannade jag och min man i Mora bara för att vandra lite i Vasaloppets spår och när jag kom dit igår gick jag nästan samma promenad.

Jag hade bokat ett rum på Kristinebergs B&B och om ni någon gång behöver övernatta i Mora kan jag rekomendera det. Mest imponerad var jag av att frukostutbudet inkluderade både veganskt smörgåspålägg, havredryck till mitt té och havregurt med jordgubbssmak (med müsli i havregurten blev det väldigt gott). Det hade jag inte alls räknat med men kanske var det just den detaljen som fick mig att känna att det är nog där jag ska boka rum hädanefter när jag åker söderut. Jag hade bokat det enklaste rummet med en våningsäng. Men madrassen var skön och jag hade ett eget badrum. 476 kr var inte för mycket för allt som inkluderades och det var även handdukar, sängkläder och städning. Så bra är det inte överallt. Man har dessutom tillgång till ett stort kök och mina kylvaror fick plats i kylskåpet.

Jag lämnade mina väskor i mitt rum och gav mig ut på promenad. Utanför fanns rikligt blommande träd och jag såg likadana på flera platser.

Jag kom snart bort till Vasaloppets målportal och en staty av Gustav Vasa. Statyn är gjord av Anders Zorn och uppförd på den kulle där Gustav Vasa stod och talade till Morafolket 1520. Nu har statyn kompletterats med ett munskydd och i dessa dagar är det säkert ingen som misstolkar det. Men kanske skulle man för ett halvår sedan ha trott att någon ville tysta honom. Vasaloppsmålet komponerades av konstnären Gustaf Ankarcrona från Leksand till 1923 års Vasalopp. 1986 permanentades portalen och har alltså sedan dess stått kvar året om. Naturligtvis gick jag en bit längs gatan bortom målet och vände sedan för att gå i mål. Det är andra gången jag går i mål på samma sätt 🙂

Jag såg en del blixtar på håll och jag ville inte riskera att hamna i ösregn. Därför gick jag bara en kort bit vid Siljan innan jag vände tillbaka. Men på den korta promenaden hann jag se både båtar, ett lok, en dalahäst och vackra träd.

Efter en god natts sömn och den frukost jag redan har beskrivit satte jag mig i bilen prick klockan sju i morse och styrde kosan hemåt.

Det har blivit en vana att stanna i Sveg när jag passerar där. På OKQ8 finns det bra toaletter med en egen ingång och det brukar vara lagom att göra en toapaus där. Förmodligen sitter den vanan i sedan jag som barn alltid fick höra att ”nu ska vi åka genom Orsa Finnmark och det är 12 mil till nästa toalett”. Så är det inte längre. Det finns ett antal toamöjligheter längs vägen men vanan sitter i. Konstigt nog har jag inget minne från var vi stannade när vi kom söderifrån.

När jag stannade i Sveg passade jag på att fota den stora träbjörnen som ingen kan undgå att se. Nedanstående text har jag kopierat från Härjedalens kommuns sida men bilden är min.

”Världens största träbjörn

Björnen uppfördes 2003-2005 av Svegs Samverkansgrupp för att vara ett landmärke för Sveg och Härjedalen. Den är byggd av 60 cm långa plankbitar till ett självbärande skal som invändigt består av tre plan med ca 70 m² golvyta.

Den byggdes på plats upp till 9 meters höjd. Därefter byggdes den i sektioner som sedan lyftes på plats av en mobilkran. El finns indragen och den är förberedd för anslutning till vatten och avlopp. Den är 13 meter hög, väger 80 ton. Det har gått åt 210 m3  virke samt 570 000 spikar, som bara de väger 4 ton.”

Från Sveg kan man välja att åka en något kortare sträcka via Ytterhogdal eller så väljer man den lite längre men finare vägen förbi Vemdalen, över Vemdalsskalet och vidare förbi Klövsjö. Jag valde fjällen men det var inte riktigt rätt dag för det. Molnen hängde låga och det var inte alls de vyer man annars kan se. Här har jag stannat uppe vid Vemdalsskalet och där såg jag i alla fall de nedre delarna av backarna.

Klövsjö har en gång utsetts till Sveriges vackraste by men även här var det svårt att se det fina. När man kommer norrifrån en fin dag då kommer man från en hög höjd och ser ner över den vackra dalen med fjällen i bakgrunden. Men det kanske jag kan visa en annan gång.

När jag kom upp på de höjder jag skrev om såg det ut så här. Jag hade kameran på passagerarsätet och jag lyckades ta en bild utan att titta på kameran. Som tur var höll sig renarna borta från vägen. Jag såg två stycken lite tidigare men om det stod några längs kanterna här så såg jag dem inte.

Jag var hemma igen strax före 12.00 och vilken skillnad det var på grönskan jämfört med när jag åkte för åtta dagar sedan. Min vy från balkongen känner ni väl igen nu men den skiftar i färg en hel del.

I brevlådan låg ett brev från regionen och jag har fått en telefontid med en läkare (rutin gällande levern). Prover ska lämnas innan så i morgon tar jag en tur till sjukhuset. Det var ju tur att jag kom hem precis för att hinna. Men jag har egentligen inget behov av att prata med en läkare. En helt okänd läkare dessutom. Jag skulle egentligen ha gjort en ultraljudsundersökning men jag mår ju bra så för min del hade det räckt med provtagningen.

En kommentar

1. Usch ja det är trist när man inte har en aning om när man får träffas nästa gång. Kanske lättar restriktionerna så att du kanske kan få besök till hösten? Min förhoppning nu är kanske att kunna åka till Stockholm till hösten. Fina bilder du visade från Mora, den staden har jag faktiskt besökt när jag var i Sälen och åkte skidor.

Gilla

• Ja, så är det. Jag träffar inte mina barn särskilt ofta eftersom de bor ganska långt härifrån men jag vet att i alla fall min son gärna skulle ha kommit till mig. Nu avstår han, precis som man ska göra. Vi får se hur det blir. Jag hoppas att vi ska kunna fira jul tillsammans och jag tror nog att det blir så 🙂 Jag hoppas även att du kan resa till Stockholm.
      De flesta städer har sina sevärdheter och nu har jag gjort reklam för flera av dem 😀

Gilla

2. Vilken trevlig hemresa du fick och Mora verkade vara en bra plats att välja till övernattningen. Priset för boendet kunde man inte klaga på och även frukosten höll måttet. Sedan är det alltid lite vemodigt när man inte vet när man träffas nästa gång. Vi kan bara hoppas att allt ska lugna ner sig så att vi kan umgås på ett annat sätt.
    Visst är det så att borta bra men hemma bäst stämmer i längden.

Kram och välkommen hem!

Gilla

• Ja, det fick jag och det gick förvånansvärt bra att köra båda dagarna. Men det var ändå bra att dela upp resan på två dagar. Har man inte särskilt stora krav på rummet så är det här boendet jättebra. Väldigt rent och välvårdat och jag kommer säkert att stanna till där igen 🙂
      Jag träffar inte min familj så ofta i vanliga fall heller men just vetskapen om att vi helst inte ska besöka varandra gör det svårare. Osäkerheten är kanske det som är jobbigast i alla coronarelaterade restriktioner. Vi får stå ut och hoppas på att det inte ska vara så här under en väldigt lång period.
      Jag stortrivs med att vara hemma och det är jätteskönt att ha kommit tillbaka.
      Kram och tack så mycket!

Gilla

3. Den där balkongvyn kommer man/jag aldrig att tröttna på.
    Så skönt att vara hemma och att allt har gått bra med resan.

Jag älskar att komma hem, om jag så bara varit borta några timmar.
    Det är inte alla förunnat att känna så.

Gilla

• Haha, vilken tur för den lär återkomma 😀 Jag valde lägenheten till stor del tack vare utsikten.
      Det är väldigt skönt att vara hemma igen. Det var en jättetrevlig resa men jag trivs bäst hemma. Vi som känner så har hittat rätt 😀

4. Borta bra men…visst tycker jag också det! Men nu var det baske mig så länge sen man fick andas annat än säfsen-luft! Jag ser mycket fram emot om vi kunde träffas när du åker neråt igen och hälsar på släkten. När pandemierna är över och livet återgått till det där man får både hälsa och kramas. Nu har du mycket känslor och minnen med i bagaget och får uppleva sommarens ankomst hemmavid. Kram från pörtet!

Gilla

• Hemma är absolut bäst. Känner man så måste det betyda att man har hamnat på rätt plats 😀
      Jag svänger gärna förbi dig vid ett lämpligare tillfälle om jag har vägarna förbi. En kopp kaffe och gärna en promenad i din fina omgivning vore inte dumt 😀
      Ja, det blev en hel del av både känslor och upplevelser under den här trippen och jag är väldigt glad för att den blev av. Nu ska jag hålla mig hemma 😉

Gilla

5. Så fin färd du fick på hemresan. Mora är en liten trevlig stad där vi brukar stanna till när vi varit på väg norrut.
    Synd att vädret var lite grått när du åkte över Vemdalen, för visst är det underbart vackert!
    Såklart är det lite känslosamt att lämna familjen och inte veta när ni kan ses igen, men jag förstår din glädje att vara hemma igen, för så är det – Borta bra, men hemma bäst!

Gilla

• Ja, det var en fin resa 🙂 Det man kan konstatera när man reser i landet är att det finns hur många trevliga orter som helst. Mora är definitivt en av dem.
      Ja, det var synd att molnen hängde så lågt över fjällen men jag får fler chanser.
      Nu har precis resedirektiven ändrats men det lär nog ändå dröja innan vi träffas igen. Kanske blir det till jul och den firar vi nog här 🙂 Nu blir det nog inga fler resor i sommar. Jag har i alla fall inte planerat någon mer och jag stannar gärna här. Det är ju min favoritplats 😀

Gilla

6. Härlig tripp du varit på. Det måste vara underbart att få komma utanför kommungränsen i dessa tider. Hade det inte varit som det är i dessa tider kanske vi varit på ön nu du och jag med näsan ner i backen för att identifiera orkideer. Nästa vår kanske. Så bra att du längtar hem, det bevisar att du kommit rätt.
    Idag har alla på mitt jobb blivit testade för Covid-19, fy vad det var läskigt. Jag fick näsblod efteråt. Svar kommer i morgon, eller på lördag. Jag känner mig inte sjuk så jag hoppas att jag inte är smittad.

Gilla

• Det var en jätterolig resa men vi slet rätt rejält med flytten. Men nu är det gjort och allt gick bra 🙂 Jag hade lite skuldkänslor för att jag även tog en tur till Motala men så här i efterhand kan jag ju konstatera att det inte blev några efterverkningar. Jag hade gärna kommit och tittat på alla fina orkidéer men min resa till Öland och din resa norrut får vänta ett tag till.
      Fy, för att få en pinne långt in i näsan. Bra att det testas mycket men jag skulle inte vilja vara med om det. Jag hoppas på att så småningom få göra ett antikroppstest och det är ju mycket lättare att stå ut med 😉 Nu kanske du har fått ditt svar och jag hoppas att det var positivt, dvs negativt 😀