Sista värmen…för den här gången.

Ännu en helt sagolikt skön dag fick vi här innan ruskvädret kom. Förmiddagen var precis lagom varm och solig och jag gick upp mot de stigar jag helst går om jag inte tar bilen någonstans. Jag tog god tid på mig där jag strosade fram och ibland hukade bland växter som jag ville föreviga. Pärlhyacinterna hittade jag utanför en trädgård och den vackert röda gullvivan växte också precis utanför en tomt, bland massor av gula gullvivor.

En liten ekorre hoppade fram och stannade som paralyserad när den fick syn på mig. Men snart kom den på andra tankar och skuttade snabbt iväg, kanske till sin mamma.

En annan liten figur verkade trivas bra i en maskros.

Det tog bara några dagar från häggens knoppar till blommor. Underbara träd och buskar som doftar väldigt gott när man passerar. Jag gjorde som under tidigare promenader och satte mig under häggen en stund. Jag ville försöka gå lite längre längs stigen för att få se vad som finns där.

Jag önskar att jag kunde vandra som förr för de lockande stigarna såg ut att fortsätta åt flera håll. Men när jag kom till en vacker liten stuga (jag skulle gärna ha en sommarstuga som den) satte jag mig på en bänk i närheten och vände sedan tillbaka.

Jag gick inte exakt samma stig utan valde en som svängde lite uppåt höjden. Där såg jag att det verkar bli en fin blåbärsskörd i år. I alla fall för den som orkar plocka de goda bären.

På många ställen blommade harsyran. Söta små vita blommor som är vackert mönstrade och det upptäcker man vid en mer närgången granskning.

Stigen ledde mig till ovansidan av de fält jag tidigare vandrade på och förbi en gammal lada.

Maskrosor kanske inte alltid är så önskvärda men helheten blir ganska fin när man ser dem så här.

Innan jag kom in i den lilla skogen och nästan var hemma igen dök det här ekipaget upp.

I dag är det ett helt annat väder. Det småregnar, blåser och termometern visar på sju grader. Ganska perfekt för min del eftersom jag har en del att förbereda inför lördagen då jag får gäster.  I dag blir det städning och kanske någon del av maten också blir förberedd. Jag gillar att vara ute i god tid och slippa stressa på slutet.

En kommentar

1. En härlig promenad och massor med fina bilder i det vackra vädret 🙂 Den lilla stugan ser mysig ut … och så söt ekorren är!
    Fin ny bakgrund där lungörten fått ersätta sälgen – precis som ute i naturen!
    Vi har fått lite regn här i natt och på morgonen – det känns helt OK! 🙂
    Här kan du få lite mer lästips om Island: https://sybilsbildminnen.com/1966-km-pa-6-dagar-island-2016/
    Önskar dig en bra dag! Själv ska jag skjutsa Lasse till provtagning i Finspång …

Gilla

• Ja, det är fina promenadstigar där och jag önskar att jag kunde komma lite längre för att se mer. Mycket vill ha mer sägs det och så känns det 😀 Ekorren var verkligen söt och jag vågade knappt röra mig för jag ville inte skrämma bort den.
      Tack! Jag bytte ut Mjölbybilderna mot Frösöbilder och det var kanske på tiden. Jag känner likadant om regnet. Det behövs men det ska helst inte vara kvar för länge.
      Tack för länken. Jag ska titta in där och se om jag hittar något mer spännande.
      Tack detsamma!

Gilla

2. Vilka fantastiskt fina bilder! Jag längtar till naturen när jag ser detta. Jag tillbringar all min tid i stan. När jag bodde i Sölvesborg var det närmare till naturen även om jag bodde mitt i stan då också. Jag hade en dröm om en sommarstuga där när jag flyttade till större stad, men har aldrig kunnat förverkliga det tyvärr.

• Tack! Natur finns det mycket här men det finns det å andra sidan på många platser 🙂 Jag skulle inte trivas utan att ha den nära. En sommarstuga vore trevligt men då ska det inte vara en tomt som måste skötas noga. En naturtomt i ett skogsbryn med utsikt över en sjö vore det bästa 🙂 Drömma kan man ju men jag är egentligen ganska nöjd som det är nu.

Gilla

3. Vilken härlig promenad och så många vackra bilder från den. När man ser sådana bilder så inser man att det är skönt att ha naturen inpå knuten även om vår inte ser ut som din. Här blev det tvärtom så vi fick mycket finare väder i dag.

• Det är en fin promenad med både skog och öppna fält. En hel del tjusig utsikt också 🙂 Det går inte att säga att naturen är vackrare i en del av landet än någon annanstans. Det stämmer så väl att ”skönhet ligger i betraktarens ögon”. Min syster skickar mig bilder på fantastiska sandstränder vid Vättern, dit hon har promenadavstånd. Det är också en fantastisk miljö, mer lik din men med sjö i stället för hav.

Gillad av 1 person

4. Härliga foton och vilken miljö!
    Ekorrarna är för söta, men hujedamej vilka busar de är när man får in dem i trädgården. Här har de ställt till massor med hyss, men så klart kommer de undan med det när de är så söta 🙂
    Här har vi också lite gott och blandatväder. I morse när jag körde till jobbet regnade det så pass att jag knappt såg vart jag körde!

Gilla

• Tack! Det här är min favoritmiljö men jag vet att det finns fantastiska naturområden hos dig också.
      Jodå, jag har erfarenhet av ekorrar som bor i ytterväggen så jag vet hur de kan busa 😉 Men, som du skriver, de blir snart förlåtna.
      Störtregn är inte kul och det kan ställa till med en del skada. Ska det regna så ska det helst vara ett lagom strilande som gör gott för naturen.

Gillad av 1 person

• Jo jag ska inte klaga på naturen här. Inte alls men ibland vill man se annat 😊Det har regnat till och från i några dagar vilket varit välbehövligt. Men i morse drog någon ur proppen helt 😯

5. Vi har precis samma smak vad gäller stugor! Det ska finnas en själ i en stuga, och det har den om den är av äldre årgång. Den får gärna ligga i skogsbrynet, men helst inte på en tallmo, även om det är vackert där så är insekterna oräkneliga! Sen ska det finnas en liten badsjö eller dam på kort avstånd….ja önska får man ju.
    Lite ruggigt väder även här och än sämre ska det bli imorgon. Hoppas blomstren stannar upp ett ögonblick så inte allt är utblommat till midsommar som ifjol. Kramar från pörtet

Gilla

• Jag föll direkt för den här stugan. Väldigt charmig och lite annorlunda än andra timrade stugor. Sjö- och fjällutsikt kan skymtas mellan träden men min stuga ska helst ligga ännu närmare en sjö och lite mer avsides 🙂 Det är bara tankar och inget som jag tänker förverkliga. Tyvärr följer det alltid med jobb och kostnader när man köper hus så det får nog räcka med min lägenhet. Jag trivs ju väldigt bra här.
      Här brukar det finnas mycket blommor hela sommaren och jag hoppas att det inte har förändrats under min frånvaro.